"K" utspelas sekunderna innan en mycket ung tjej ska gå ut på scen för första gången. Tankarna rusar genom huvudet – dåtid och framtid blandas. Vad var det som hände? Vad var det som inte blev av?

Dramatikern Dimen Abdulla, som har gjort sig känd för pjäser som "På alla fyra" och "Persona, persona, persona", inspirerades av Leila K:s liv när hon skrev. När vi talas vid på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, där pjäsen får urpremiär den 15 november, smattrar artistens karaktäristiska röst i högtalarna.

Från början var min ambition att intervjua henne, hennes familj och vänner. Jag sökte upp människor och gjorde research på KB. Men sedan kom det till en punkt där jag inte riktigt kunde gå vidare med de här sakerna och jag var tvungen att skrota allting, berättar Dimen Abdulla.
Artikelbild

| Dimen Abdulla har gjort sig känd för pjäser som "X" och "Persona, persona, persona". Nu väntar urpremiären för "K" på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

"Naglar fast en"

I stället mötte hon Leila K genom andra- och tredjehandskällor – läste och såg alla intervjuer som gjorts och började snart hitta mönster i vilka frågor som ställdes och hur artisten presenterades.

Jag har stor respekt för journalister, men mina erfarenheter – och jag är inte ensam om dem – är att de försöker tvinga in en, nagla fast en i en funktion, i en berättelse som man inte alltid känner sig bekväm med att stereotypiseras i. Frågorna handlar ofta om ens bakgrund, att man är rasifierad till exempel, säger Dimen Abdulla och fortsätter:
Jag har sett alla intervjuer som gjordes med Leila och hur hårt ansatt hon blev av journalister. Hur de gräver i hennes privata liv, hur de inte gärna pratar om att hon är sångerska utan att det hela tiden handlar om att belysa platser i henne som är privata.
Artikelbild

| I pjäsen "K" möter publiken en ung kvinna sekunderna innan hon ska gå ut på scen för första gången. Dramatikern Dimen Abdulla har inspirerats av artisten Leila K när hon skrivit texten.

Hemlöshet och missbruk

Vad händer med en människa när den offentliga bilden tar över? När bilderna och citaten på sociala medier och i tidningar blir verkligare än du själv? I "K" försöker Dimen Abdulla att undvika det vedertagna narrativet – framgångssagan som blev en tragedi präglad av hemlöshet och missbruk.

Artikelbild

| Leila K har varit inspirationskälla till pjäsen "K" av Dimen Abdulla. Arkivbild.

Leila K går inte med på att bli definierad av andra, fast folk hela tiden försöker, säger Dimen Abdulla.

Mycket i kulturlivet är snällt, duktigt och tillrättalagt, konstaterar hon. Hade hon hunnit skriva om texten hade den kanske blivit ännu mer obehaglig.

För mig skulle det vara ett misslyckande att vara "duktig" här, säger hon.

Ifrågasätter skrivandet

Ofta nämns hon som en av de mest spännande dramatikerna i Sverige just nu. Men Dimen Abdulla tycker själv att hon har kommit till en brytpunkt i livet där hon börjar ifrågasätta sitt eget skrivande.

Efter ett tag börjar man avkoda vad folk vill ha, det gör man i alla system för att kunna röra sig inom dem. Man börjar förstå att om jag gör så här så kommer de att tycka om det, säger hon.