Är det nĂ„gon som hört talas om Jesus?

Arv och kultur2012-12-24 10:40
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I dagarna har en vÄldsam debatt blossat upp om huruvida vi svenskar hÄller pÄ att bli ifrÄntagna det som Àr vÄra traditioner och vÄrt kulturarv. Det handlar om avslutningar i kyrkan, om vÄr svenska flagga och nu senast om pepparkaksgubbar och Kalle Anka. De som försöker sÀga att det Àr skolverket och, i det senare fallet de som handhar Walt Disneys arv, som Àr tjuvarna har svÄrt att göra sig hörda.

En betydligt mer högljudd grupp vill fÄ oss alla att tro att det Àr de mÄnga muslimerna om sÀgs invadera vÄrt land som tar ifrÄn oss allt detta fina och ursvenska. Jag har mycket svÄrt att tro att det skulle stÀmma. Jag har under Ären besökt flera kyrkor tillsammans med muslimer som tyckt att det Àr fint i kyrkan och högtidligt nÀr vi firar examen, advent och lucia.

En helt annan grupp har jag minnen av som absolut inte tyckte att skolbarnen skulle gÄ till kyrkan och som ville att nationalsÄngen pÄ valborgsmÀssoafton borde bytas ut mot Internationalen. Tiden var tidigt 80-tal, platsen var Odensvi skola och Äsikten framfördes, inte frÄn nÄgra muslimer eller frÄn nÄgot skolverks tjÀnstemÀn, utan frÄn utflyttade radikala stadsbor.

För att Äterknyta till dagens debatt sÄ Àr det vÀl lite löjevÀckande att en borttagen scen ur Kalle Anka kan fÄ sÄ mÄnga att bli sÄ upprörda. Hade ingen sagt nÄgot sÄ kanske inte mÄnga reagerat. Om nÄgon rövat bort alla smÄ Jesusbarn fÄr vÄra julkrubbor hade vÀl den protesten framstÄtt som en mild vÀstanflÀkt i jÀmförelse.

Jag tycker förvisso att Kalle Anka klockan 15 pÄ julafton ska fortleva. NÀr annars pÄ Äret kan alla Äldrar samlas och roas av samma tv-program? Vi som varit med frÄn början kan minnas hur unikt det var att fÄ se en hel timma tecknad film pÄ den tiden dÄ det bara fanns en kanal och videon inte var uppfunnen. Men dÄ tror jag att det var frÀmst barnen som satt klistrade framför den svartvita bildskÀrmen.

Lite problem har jag ibland haft att förklara detta med Kalle Anka för mina vÀnner frÄn andra kulturer och religioner. De har lite svÄrt att förstÄ att det inte Àr i kyrkorummet vi frÀmst samlas för att fira Jesu födelse, utan framför tv:n för att titta pÄ tecknad film.

Men det finns ju andra inslag i julfirandet som de har lĂ€ttare att ta till sig. Att ge presenter till exempel och att ta in en gran och dekorera, fast de kallar den nyĂ„rsgran. Nu har jag ocksĂ„ sett att det finns kalkonskinka i samma kyldisk som vanliga grisskinkor. ”Ve och fasa” sĂ€ger vĂ€l de som kĂ€nner sig hotade, ”nu ska de ta ifrĂ„n oss julskinkan ocksĂ„.” PĂ„ julgrupper jag inköpt stod det God Jul pĂ„ en del och Vinterfrid pĂ„ andra. UtmĂ€rkt tycker jag om dessa nymodigheter.

Nu kan ocksÄ de som Àr av annan religion kÀnna sig delaktiga i denna högtid och jag kan se fram emot att bli inbjuden till deras mer eller mera religiösa helgdagar. Ska vi nu ÀndÄ samsas i samma land sÄ Àr det vÀl utmÀrkt om vi kan delta i varandras fester. Och Kalle Anka gÄr ju alltid att samlas kring han Àr vÀl religiöst och politiskt obunden sÄ vitt jag vet.