Sebastian vill ta sig under den perfekta ytan

En dans, ett liv. Det är dansaren Sebastian Liljedahls ledord. Den 14 och 15 november ger han sin föreställning "Nattfjärilen" på The House dansstudio i Västervik.

Sebastian Liljedahl.

Sebastian Liljedahl.

Foto: Ilkka Ranta

Dansföreställning2014-10-24 11:00

Den dans han ägnar sig åt kallas butoh och har utvecklats från Japan.

Det är inte alldeles lätt att beskriva den här dansen, det vill säga vad som egentligen utmärker den. Men Sebastian gör ett försök:

– Butoh är som ett slags korsning mellan teater, dans och performance.

– All dans handlar ju om rörelse i någon form, men när man ägnar sig åt butoh är de fysiska rörelserna inte det centrala. Butoh handlar snarare om att hitta rörelserna inom sig själv och släppa fram dem.

Man kan alltså aldrig på förhand exakt veta hur en föreställning kommer att bli, vad kroppen ska ta sig för.

– Jag skapar en ram, en scen och en identitet, som jag utgår ifrån. Men inom den ramen finns alla möjligheter, säger Sebastian Liljedahl.

– Jag vet hur jag ska börja och när jag ska avrunda. Men vad som sker däremellan vet jag inte mycket om, allt kommer på sekunden. Här och nu är vad som gäller.

– Det där att hålla en bestämd tidsram har blivit en slags kompromiss för mig, eftersom det är en förutsättning för att folk ska vilja komma och titta. Som publik vill man ju veta hur länge en föreställning pågår.

Sebastian Liljedahl har sin bas i Odensvi, utanför Gamleby, men är mycket på resande fot både inom och utom landet.

Han har bland annat uppträtt i Berlin. Tre-fyra gånger om året reser han också till Frankrike för förkovran tillsammans med sin japanska läromästare som är bosatt där.

Första gången han själv kom i kontakt med dansformen var under en vistelse i Australien för ganska många år sedan.

– Jag blev tipsad av en bekant att gå och se en föreställning, och jag blev fast. Fullständigt fascinerad. Det var en buthofestival som pågick och jag gick varenda kväll, sju dagar på raken, och såg olika föreställningar, berättar han.

Ytterligare något som är karaktäristiskt för butho är att dansformen, till skillnad från många andra dansstilar, inte nödvändigtvis är vacker att se på. Den kan ibland rent av upplevas som ful. Och vacker. Både och alltså.

– Det viktigaste är inte en snygg koreografi. Det viktiga är att rörelsen är äkta. Butho går ut på att finna sitt inre landskap och att leverera det. För mig är det viktigt att dansen berör. Hellre att folk blir upprörda och lämnar salongen än att de är likgiltiga, inte känner något. Om de blir upprörda har de ju i alla fall blivit berörda.

Världen är inte perfekt, konstaterar Sebastian.

– Den är hemsk och skrämmande också. Jag vill ta mig under den perfekta ytan och plocka fram alla delar av livet. Det som vi ofta uppfattar som fult kan egentligen också vara vackert. Döden är lika vacker som födelsen. Döden och livet är ju varandras förutsättningar, säger Sebastian Liljedahl.

Butho

Butoh (mörkrets dans, japanska) är en svårdefinierad konstform, närmast ett slags performancedans.

"Butoh skapades 1959, med inriktning på absurd, ibland närmast grotesk och provokativ kroppslighet, ofta inriktad på tabu-ämnen, extrema miljöer, och traditionellt utförd med vit eller grå kroppsmålning med långsamma hyperkontrollerade rörelser. Efter hand som Butoh blivit allt mer internationell har den formats av nya utövare och efter sin nya miljö och har fått varierande estetiska ideal och mål.

När konstformen skapades i Japan som en reaktion mot traditionell japansk dans var den delvis inspirerad av 1950-talets moderna västerländska dans, exempelvis den tyska "Neue tanz". Som skapare nämns vanligen Tatsumi Hijikata (1928-1986) och Kazuo Ohno (född 1906). Det första framförandet av butoh genomfördes 1959".

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!