"Jag trodde det var ett misstag". NĂ€r Julia Ducournaus film "Titane" utropades som vinnare av Guldpalmen pĂ„ Cannesfestivalen tidigare i Ă„r var det en överraskning â bĂ„de för regissören och publiken. Det var inte mĂ„nga som trodde att den rĂ„a, bitvis chockerande filmen (pĂ„ förhandsvisningarna har folk setts lĂ€mna salongen för att gĂ„ ut och spy i foajĂ©n) skulle ta hem det prestigefulla priset.
Ducournau, som Àr den andra kvinnliga regissören nÄgonsin att vinna priset, reagerade med bÄde chock och lycka.
ââJag trodde inte det var sant. Jag förstod inte vad som hĂ€nde. Jag tĂ€nkte att jag hade hört fel, att de hade lĂ€st pĂ„ fel kort. Men nĂ€r jag insĂ„g att jag faktiskt hade vunnit kĂ€ndes det som nĂ„got jag aldrig tidigare har upplevt. Det var övervĂ€ldigande, sĂ€ger hon till TT i en Zoom-intervju frĂ„n Paris.
Grafiska beskrivningar
"Titane" följer en ung kvinna (Agathe Rousselle) som efter en olycka i barndomen fÄr en titanplatta inopererad i huvudet och utvecklar en emotionell och sexuell relation till bilar. Hon ger sig ut pÄ en brutal mordturné, mÄste fly och utger sig för att vara den sedan lÀnge försvunne sonen till en svÄrt plÄgad och drogberoende far (Vincent Lindon). De tvÄ sargade sjÀlarna bildar en bÄde bisarr och stundtals ömsint slags familj.
Det Ă€r lĂ€tt hĂ€nt att en film som "Titane" â som innehĂ„ller sĂ„vĂ€l grafiskt vĂ„ld som en inte helt mĂ€nsklig graviditet och förlossning och en... explicit sexscen med en bil â sorteras in i det sĂ„ kallad "body horror"-facket.
Den etiketten stör inte Julia Ducournau, men hon anser att hon med sina filmer mixar genrer snarare Àn gör renodlade skrÀckfilmer.
ââVisst, det hĂ€r Ă€r en monstruös film eftersom jag ofta ser skönhet i monstruositet och fulhet. Mitt mĂ„l som filmskapare Ă€r att hitta skönhet i allt, sĂ€rskilt dĂ€r folk inte förvĂ€ntar sig det, sĂ€ger hon.
Film om kÀrlek
Om "Titane" ska etiketteras sÄ Àr den snarare en film om kÀrlek, enligt Ducournau. NÀr hon precis hade avslutat arbetet med sin förra film, hyllade "Raw" (2016), insÄg hon att hon hade haft svÄrt att fokusera pÄ kÀrlek i den filmen och började fundera pÄ varför.
ââAtt prata om kĂ€rlek i ord Ă€r för mig att förminska den. Eftersom jag vill att ni ska kunna kĂ€nnaden sĂ„g jag det som en utmaning att göra en film om just kĂ€rlek. Fast pĂ„ mitt eget sĂ€tt dĂ„, uppenbarligen, sĂ€ger hon.
Ducournau sammanfogade de tankarna med en Äterkommande mardröm som plÄgat henne i flera Är, dÀr hon i drömmen föder fram olika bildelar. Hon vaknade ofta pÄ morgnarna med en kÀnsla av att vara traumatiserad efter de brutala drömmarna.
ââMen jag tĂ€nkte ocksĂ„ ofta att den drömmen var en ganska fin bild, eftersom den representerar kollisionen mellan det levande och döda. Det Ă€r ju en vĂ€ldigt skrĂ€ckinjagande upplevelse att tĂ€nka att man har död, kall materia inom sig. Vad sĂ€ger det om en, liksom, sĂ€ger hon.
MÀnsklig kÀnsla
Ett av Julia Ducournaus frÀmsta mÄl med "Titane" Àr att fÄ publiken att kÀnna sig mÀnsklig. Och ett led i det Àr att försöka ifrÄgasÀtta mÀnskligheten, och dÀr blir de grafiska scenerna som fÄr betraktaren att vrida sig i biofÄtöljen ett verktyg, menar hon.
ââAtt undersöka vad som Ă€r mĂ€nskligt Ă€r bland annat att ifrĂ„gasĂ€tta vad som Ă€r kĂ€rlek, och min film handlar mycket om vad kĂ€rlek skulle kunna vara. Det kan vara ovillkorlig acceptans av nĂ„gon annan, eller av oss sjĂ€lva, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââJag vill att "Titane" ska vara som en pil frĂ„n en pilbĂ„ge som trĂ€ffar mitt i ansiktet. Det Ă€r viktigt för mig att publiken gĂ„r igenom allt mina karaktĂ€rer gĂ„r igenom. BĂ„de fysiskt och emotionellt.