En sista jakthelg ÄterstÄr för de tre mÀnnen Henrik (Jens Hultén), Greger (Magnus Krepper) och Alex (Ardalan Esmaili). Sedan ska stugan, ensligt belÀgen i en skog, sÀljas. Jaktlyckan Àr god de första dagarna och tÀvlingsinstinkten höjs.
ââSamtidigt positionerar de sig sinsemellan i nĂ„got slags hierarkiskt system som de kanske inte Ă€r medvetna om. Och en dag försvinner djuren, men de Ă€r sĂ„ upptagna av jakten att de mĂ„ste driva den till varje pris. DĂ€r blir det en skiftning i filmen till en thriller, sĂ€ger Jens HultĂ©n.
Filmen "Jakt pÄ ett vitt fÀlt" Àr baserad pÄ romanen med samma namn skriven av Mats WÀgeus. Det Àr regissören och manusförfattaren Sarah Gyllenstiernas lÄngfilmsdebut. Hon har tidigare arbetat mycket i USA, bland annat som regiassistent till kÀnda regissören Spike Lee.
ââDet var en fantastisk skola, sĂ€ger hon.
Inte en actionfilm
Filmen â som av producenten beskrivs som en "lĂ„gbudgetfilm med höga ambitioner" â spelas in pĂ„ marker tillhörande Kobergs slott i TrollhĂ€ttans kommun, med bĂ„de vildsvin och hjortar runt knuten. Den utspelar sig frĂ„n början till slut inom en radie av nĂ„gra kilometer, men Ă€r tĂ€nkt att berĂ€tta en större historia.
ââDet lockade mig att skapa nĂ„got tydligt, dĂ€r man kan sĂ€ga vad historien handlar om i tvĂ„ meningar. Men sen Ă€r det vĂ€ldigt mĂ„nga flertydiga lager i den, sĂ€ger Sarah Gyllenstierna.
ââEtt av mina tidiga mantran med skĂ„despelarna var att det inte Ă€r en actionfilm. Vi ska inte bara ut pĂ„ jakt utan det finns mycket annat dĂ€r. Det handlar om civilisationens tunna skal.
Ăven skĂ„despelarna ser djupare teman i filmen.
ââDet handlar om mĂ€nsklig girighet, att inte nöja sig med det man har utan att till varje pris vilja ha mer och att gĂ„ över lik för att ta sig fram i vĂ€rlden. Trion symboliserar herren pĂ„ tĂ€ppan-samhĂ€llet som vi skapat oss, dĂ€r vi hela tiden Ă€ter frĂ„n varandra och i det tappar vĂ„r moraliska kompass, sĂ€ger Ardalan Esmaili.
ââDet Ă€r det som Ă€r sĂ„ spĂ€nnande, den har sĂ„ otroligt mĂ„nga nivĂ„er, inflikar Magnus Krepper.
"Unikt för oss alla"
Filmteamet har precis samlats vid skogsbrynet, nÄgra hundra meter frÄn stugan. Alex, som spelas av Ardalan Esmaili, Àr blöt av svett nÀr han grÀver den grop han stÄr i djupare och djupare. PÄ gropens kant stÄr en dovhjort och betraktar honom tyst.
Det Àr en av fÄ scener dÀr hans skÄdespelarkollegor inte Àr med. Ingen av dem har tidigare medverkat i en film med sÄ fÄ skÄdespelare.
ââDet kĂ€nns som en liten teaterensemble. Vi Ă€r lĂ„ngt hemifrĂ„n, vi bor ihop och Ă„ker till och frĂ„n jobbet tillsammans. Vi hinner reflektera, planera och ventilera ihop. Det byggs upp en tillit som Ă€r fantastisk och som gör att man kan grĂ€va djupare i skĂ„despeleriet, sĂ€ger Ardalan Esmaili.
ââDet hĂ€r Ă€r unikt för oss alla, tillĂ€gger Jens HultĂ©n.
Skogens nÀrvaro Àr viktig i filmen och djuren beskrivs som den fjÀrde rollfiguren. SÄvÀl riktiga djur som verklighetstrogna dockor har anvÀnts under inspelningen. Och vad hÀnder med mÀnniskorna i filmen nÀr besattheten av jakten tar över, och det sociala samspelet faller bort?
ââAllt eftersom det gĂ„r djupare sĂ„ slĂ€pper de sina masker och blir mer och mer som de djur de jagar, sĂ€ger Jens HultĂ©n.