"Tigrar"-regissören: Glad att jag vÀntade lÀnge

Ronnie Sandahl drömde om att göra film av Martin Bengtssons bok "I skuggan av San Siro" frĂ„n den stund han lĂ€ste den. 14 Ă„r senare har drömmen blivit verklighet, och nu Ă€r "Tigrar" utsedd till Sveriges Oscarsbidrag. ‒ Jag Ă€r glad att jag vĂ€ntade lĂ€nge, sĂ€ger Sandahl.

Producenten Piodor Gustafsson, skÄdespelaren Erik Enge, regissören Ronnie Sandahl, och författaren Martin Bengtsson jublar över att "Tigrar" har valts ut till Sveriges Oscarsbidrag.

Producenten Piodor Gustafsson, skÄdespelaren Erik Enge, regissören Ronnie Sandahl, och författaren Martin Bengtsson jublar över att "Tigrar" har valts ut till Sveriges Oscarsbidrag.

Foto: Anders Wiklund/TT

Film2021-10-21 06:00

Drömmen om en karriÀr som utlandsproffs i fotboll höll pÄ att kosta tonÄrige Martin Bengtsson livet. Men han lyckades backa frÄn avgrundens brant, och nedtecknade sin livshistoria i boken "I skuggan av San Siro".

NÀr den gavs ut 2007 hade journalisten Ronnie Sandahl ocksÄ författardebuterat med romanen "Vi som aldrig sa hora". De bÄda hamnade ofta i samma sammanhang, och flyttade till Berlin samtidigt. Det var dÀr, i löpspÄr och vid bardiskar, som tanken pÄ ett djupare samarbete mellan de tvÄ författarna föddes.

"Drömmen fanns"

Men Ronnie Sandahl visste redan dÄ att visionen om en fÀrdig lÄngfilm inte skulle realiseras förrÀn lÄngt senare.

‒ Jag var 22 eller 23 Ă„r gammal och höll precis pĂ„ att göra min första kortfilm. Det fanns ju ingen som helst möjlighet dĂ„ att jag skulle fĂ„ göra den hĂ€r filmen. Men drömmen fanns.

Ronnie Sandahl och Martin Bengtsson skakade hand pÄ överenskommelsen att det var de tvÄ, och inga andra, som skulle realisera "I skuggan av San Siro" som film. Bengtsson tackade nej till alla andra erbjudanden i vÀntan pÄ att Sandahl skulle kÀnna sig redo.

Den dagen kom till slut, efter att Ronnie Sandahls första lÄngfilm "SvenskjÀvel" haft premiÀr, och nÀr hans manus till filmen "Borg" spelades in.

‒ DĂ€r nĂ„gonstans började jag kĂ€nna att jag hade verktygen för att göra "Tigrar", sĂ€ger han.

Tio kilo muskler

I skÄdespelaren Erik Enge hittade Ronnie Sandahl en huvudrollsinnehavare som kunde förmedla den unga fotbollsspelarens inre kÀnslostormar med subtila uttryck.

Men Enges vÀg in i rollen började med en fysisk transformation. I ett Ärs tid trÀnade han tillsammans med trÀnaren David "D-Flex" Seisay för att lÀgga pÄ sig tio kilo muskler.

‒ Det blev verkligen stenhĂ„rd trĂ€ning, vilket var jĂ€ttebra för att förstĂ„ Martins perspektiv pĂ„ trĂ€ningen och livet, sĂ€ger Erik Enge.

Det Àr just i krocken mellan trÀningen och livet som det speciella stoffet som gör idrott lÀmpligt för drama uppstÄr, enligt Ronnie Sandahl. Filmer som "Rocky", "Triumfens ögonblick" och "Million dollar baby" har lyckats tjusa den amerikanska filmakademien tillrÀckligt mycket för att belönas med en Oscar för bÀsta film tidigare.

Men det finns mer att hÀmta i genren, anser Sandahl.

‒ Det Ă€r en extremt underutnyttjad genre pĂ„ film. Idrottsfilmer har handlat för mycket om idrott. De bĂ€sta filmerna om idrott Ă€r de som handlar om mĂ€nniskorna bakom, sĂ€ger han.

‒ Film handlar mycket om vilja och motstĂ„nd, och de hĂ€r mĂ€nniskorna vill sĂ„ otroligt mycket. NĂ€r idrottspersoners vilja krockar med deras behov uppstĂ„r vĂ€ldigt intressant drama, tycker jag.

Internationell uppmÀrksamhet

Om det Àr en tanke som delas av mÀnniskorna som utser de fem slutgiltiga Oscarsbidragen till kategorin bÀsta internationella lÄngfilm ÄterstÄr att se.

Men klart Àr att "Tigrar" redan har fÄtt internationell uppmÀrksamhet. Den har orsakat rabalder i den italienska fotbollsvÀrlden samtidigt som den har prisats pÄ filmfestivaler i Italien och Tyskland.

‒ Är man beredd pĂ„ en sĂ„dan hĂ€r sak? Att leva och skriva nĂ„got som först blir film och sedan Sveriges nominering till en Oscar? Det tror jag inte gĂ„r att förbereda sig pĂ„, sĂ€ger Martin Bengtsson.

‒ NĂ€r jag var 19 Ă„r gammal och satt pĂ„ Öland och plitade ner det hĂ€r var det inte vad jag förestĂ€llde mig. Jag var bara glad över att kunna skriva ner en hel berĂ€ttelse.

Oscarsgalan Àger rum i Los Angeles den 27 mars nÀsta Är.

Fakta: Svenska Oscarsbidrag

De senaste tio Ärens svenska Oscarsbidrag:

2020: "Charter" (Amanda Kernell)

2019: "And then we danced" (Levans Akin)

2018: "GrÀns" (Ali Abbasi)

2017: "The square" (Ruben Östlund)

2016: "En man som heter Ove" (Hannes Holm)

2015: "En duva satt pÄ en gren och funderade pÄ tillvaron" (Roy Andersson)

2014: "Turist" (Ruben Östlund)

2013: "Äta sova dö" (Gabriela Pichler)

2012: "Hypnotisören" (Lasse Hallström)

2011: "SvinalÀngorna" (Pernilla August)


Fakta: Svenska Oscarshistorien

16 svenska filmer har blivit nominerade till en Oscar i kategorin bÀsta internationella lÄngfilm (tidigare kallad bÀsta icke engelsksprÄkiga film). Tre har vunnit. HÀr Àr hela listan:

"JungfrukÀllan" (regi: Ingmar Bergman, 1960, vinnare)

"SÄsom i en spegel" (Ingmar Bergman, 1961, vinnare)

"Kvarteret Korpen" (Bo Widerberg, 1964)

"KĂ€re John" (Lars-Magnus Lindgren, 1965)

"Ådalen '31" (Bo Widerberg, 1969)

"Utvandrarna" (Jan Troell, 1971)

"Nybyggarna" (Jan Troell, 1972)

"Ingenjör Andrées luftfÀrd" (Jan Troell, 1982)

"Fanny & Alexander" (Ingmar Bergman, 1983, vinnare)

"Oxen" (Sven Nykvist, 1991)

"Lust och fÀgring stor" (Bo Widerberg, 1995)

"Under solen" (Colin Nutley, 1999)

"Ondskan" (Mikael HÄfström, 2003)

"SĂ„ som i himmelen" (Kay Pollak, 2004)

"En man som heter Ove" (Hannes Holm, 2016)

"The square" (Ruben Östlund, 2017)

Fotnot: Svensk/danska "Pelle Erövraren" vann priset för bÀsta icke engelsksprÄkiga film 1988. Men den klassar Oscarsakademin som dansk.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!