Mer fokus pÄ Expo Àn pÄ Millennium

I dokumentĂ€rfilmen ”Mannen som lekte med elden” ges en djupare bild av författaren och journalisten Stieg Larsson. Millennium-böckerna stĂ„r inte i fokus – i stĂ€llet handlar det om Larssons kamp mot högerextremism.

Stieg Larssons liv skildras i den nya dokumentĂ€rfilmen ”Mannen som lekte med elden”.

Stieg Larssons liv skildras i den nya dokumentĂ€rfilmen ”Mannen som lekte med elden”.

Foto: FOTO: PER JARL

Filmrecension2018-09-27 16:30

NÀmn namnet Stieg Larsson och de flesta tÀnker omedelbart pÄ de tre Millennium-böckerna, filmatiseringarna av dessa och eventuellt ocksÄ det stora brÄket om vem som skulle fÄ inkomsterna frÄn vÀrldssuccén. FÄ, speciellt utomlands, vet mycket om Larssons idoga kamp mot högerextremism och hur detta lÄg till grund för de tre böcker han hann skriva innan han för fjorton Är sedan avled i en hjÀrtattack.

Det Ă€r om detta Henrik Georgssons dokumentĂ€rfilm handlar – om en begĂ„vad journalist som sĂ„g det som sin livsuppgift att bekĂ€mpa fascism och högerextremism, som startade den antifascistiska tidskriften Expo och om hur detta fick bĂ„de hans och hans medarbetares liv att svĂ€va i fara. Detta Ă€r ocksĂ„ en film om hur Sverigedemokraterna utvecklades, om hur de bytte frĂ„n skinheadmundering till kostym och hur de pĂ„ det sĂ€ttet vĂ€xte sig starka, samtidigt som de inte bytte vare sig Ă„sikter eller retorik. I gamla klipp hör vi SD:are anvĂ€nda samma retorik som Mattias Karlsson gjorde hĂ€romveckan, ett nazirockband sjunger om ”seger eller dĂ¶â€ och Jimmie Åkessons favoritband Ultima Thule talar om nationalism. Filmen slutar med en intervju med Larsson, gjord kort före hans död, dĂ€r han varnade för denna utveckling och sa att demokratin mĂ„ste försvaras, att den alltid Ă€r hotad.

Intervjuer med Larsson frÄn diverse tv-program varvas med intervjuer med livskamraten Eva Gabrielsson, kollegor pÄ TT och pÄ Expo och vÀnner som Kurdo Baksi och med klipp frÄn nazi- och SD-demonstrationer, sÄvÀl frÄn nyhetssÀndningar som privatfilmer. TyvÀrr har man ocksÄ spelat in en rad scener dÀr en Larsson-lookalike skriver maskin, röker cigaretter och stirrar svÄrmodigt ut i fjÀrran. De hÀr scenerna förtar en del av kraften i de dokumentÀra bilderna, de kÀnns mestadels sökta och irriterande. Visst, det finns kanske inte mer filmbilder pÄ den verklige Stieg Larsson Àn de som förekommer i filmen, men det borde ha gÄtt att lösa pÄ ett bÀttre sÀtt.

”Mannen som lekte med elden” Ă€r en film om en man som drevs av ett patos, ett patos som ibland gick ut över de han hade omkring sig, en man med en uppgift i livet och som inte lĂ€t nĂ„gonting stoppa sig. Vad hade hĂ€nt om han inte avlidit sĂ„ ung? Hur hade han handskats med de mĂ„nga miljoner som Millennium-böckerna inbringade? En kollega tror att han skulle köpt en sommarstuga, pumpat in stora summor i Expo och sedan fortsatt sin kamp för att motarbeta SD och annan högerextremism.

Filmen ger ocksĂ„ korta inblickar i vem Stieg Larsson var som barn, och vad som formade honom. Jag hade gĂ€rna sett mer av detta – Ă„ andra sidan Ă€r ju filmens uppgift att berĂ€tta om hans kamp mot högerextremismen. (TT)

DokumentÀr

Mannen som lekte med elden Regi: Henrik Georgsson Medverkande: Stieg Larsson, Eva Gabrielsson, Kurdo Baksi. ÅldersgrĂ€ns: 11 Ă„r
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!