Ibland blir man helt golvad av en film. Det Àr lika underbart varje gÄng. "Unga Astrid" slÄr till mitt i hjÀrtat, den Àr enormt gripande och mycket bÀttre Àn jag förvÀntat mig.
Recensionerna av filmen har varit en aning ljumma, och det börjar lite trevande. Att Astrid Lindgrens förÀldrar talar smÄlÀndska men inte hon sjÀlv stör lite, likadant att alla duar varandra hipp som happ i ett 20-tal nÀr hon rimligtvis titulerades "Fröken Ericsson".
Men ju lÀngre dramat om den blivande författaren som tvingas lÀmna bort sitt barn fortskrider desto starkare blir det, och Alba August Àr sÄ otroligt bra i huvudrollen. SÄ hÀr mycket har jag inte grÄtit pÄ bio sedan "Star wars: the last jedi".
Alba August borde ligga bra till för en guldbagge i vinter â men dĂ€r mĂ„ste hon sannolikt gĂ„ en match mot Eva Melander som spelar Tina, tulltjĂ€nstemannen som kommer till insikt om att hon Ă€r ett troll i "GrĂ€ns". Den filmen liknar inte nĂ„got annat. Den omtalade unika sexscenen Ă€r sannerligen unik. "GrĂ€ns" Ă€r sevĂ€rd, fantastisk, och kombinerar vardag och mytologi pĂ„ det dĂ€r beprövade sĂ€ttet som författaren John Ajvide Lindqvist lĂ€rt sig av Stephen King â men den hugger inte riktigt tag i mig. Inte som "Unga Astrid".
Jag lÀser mycket recensioner, och de har mÄnga gÄnger guidat mig till stora filmupplevelser: "Himmel över Berlin", Woody Allen, Tarantino och mycket mer.
Ibland leder de jublande hyllningarna till alltför höga förvÀntningar. Andra gÄnger Àr jag nÀra att missa filmer pÄ grund av sur kritik.
I somras gav TT en ljummen tvĂ„a till "Olydnad", dĂ€r Rachel Weisz och Rachel McAdams spelar tvĂ„ judinnor med en förbjuden dragning till varandra. Efter mycket tvekan löste jag biljett till slut â och fick se ett omtumlande kĂ€rleksdrama med The Cures "Love song" som avgörande katalysator.
Svenska "TrĂ€dgĂ„rdsgatan" fick ocksĂ„ underbetyg av en gĂ€spande recensent â men var lika sevĂ€rd och gripande.
Svenskt drama Àr dock inget som imponerar pÄ min son. TvÀrtom. Allt oftare gÄr vi pÄ olika filmer.
I fredags kvÀll ville han se den kritikersÄgade nyversionen av "Predator". SjÀlv stannade jag hemma och plockade nÀsta pÀrla ur Bergman-boxen: Oscarsbelönade "JungfrukÀllan" frÄn 1960.
Mitt i den svartvita medeltiden klampar sonen in och förkunnar med hög röst:
â Det var det mest irriterande biobesöket jag varit med om nĂ„gonsin!
Jag hĂ„ller andan och vĂ€ntar pĂ„ en totalsĂ„gning av filmen â men problemet var ett annat.
â Det satt en typ bredvid mig, och kommenterade allting. Högt! RĂ€tt ut, bara!
Och hur var filmen dÄ, undrar jag skeptiskt. Men sonen Àr nöjd: den var mycket bÀttre Àn förvÀntat.