Emily Brontë tjuvtittar genom den fina herrgÄrdens fönster tillsammans med sin busiga brorsa, fantiserar om mÀnniskorna dÀr inne. NÀsta dag testar hon opium. Och sedan, nÀr hon Àr ensam med den nya stiliga pastorsadjunkten som ska lÀra henne tala franska, börjar deras tungor halka pÄ verbböjningarna och nÀrma sig varandra ...
Bioaktuella "Emily" Àr en saga om författarinnan som vÀxte upp i en enslig prÀstgÄrd pÄ hedarna i Yorkshire. Hennes enda roman, "Svindlande höjder", kom ut 1847. Samma Är romandebuterade hennes systrar Charlotte och Anne, och systrarna Brontë Àr sedan dess berömdheter i litteraturhistorien.
Men filmen har inte ambitionen att ge oss en biografiskt korrekt upprÀkning av hÀndelser i Emily Brontës korta liv. Den Àr en passionerad fantasi, inspirerad av hennes bok.
SkĂ„despelaren Frances O'Connor har skrivit och regisserat, det Ă€r hennes första egna film och uppenbarligen ett hjĂ€rteprojekt â och en av Ă„rets bĂ€sta filmer, om ni frĂ„gar mig.
EfterÄt Àr jag nyfiken och lÀser pÄ om verklighetens Emily Brontë. Jaha, hon var 30 Är nÀr tuberkulosen tog henne. I filmen kan man fÄ intrycket att hon var mycket yngre.
Och Hilma af Klint var 45 Ă„r nĂ€r hon mĂ„lade "De tio största", en serie gigantiska konstverk som just nu visas pĂ„ Moderna museet. Man kan tro att hon Ă€r 25 Ă„r nĂ€r man ser filmen om hennes liv â men det gör inget. Det Ă€r kĂ€nslan som Ă€r viktigast nĂ€r hon fĂ„r sitt uppdrag frĂ„n den osynliga andevĂ€rlden, och den förmedlar Lasse Hallström med elegant fingertoppskĂ€nsla.
Han har fÄtt rÀtt trÄkig kritik för sin film "Hilma", om den svenska konstnÀren som var mÄnga Är före sin tid, och slog igenom mÄnga Är efter sin död. Okej, att alla pratar engelska Àr inte optimalt men funkar inte sÀmre Àn i tusen andra filmer dÀr amerikaner spelar européer. Lena Olin och dottern Tora Hallström delar pÄ rollen som Hilma, och lyckas precis som Emma Mackey i "Emily" förmedla huvudpersonens glöd.
BÄda filmerna bjuder pÄ magiska ögonblick av den sorten som tillhör de bÀsta biobesöken, och de stunderna gör att man kan överse med en eller annan historiskt inkorrekt detalj.
EfterÄt lÀser jag nyfiket om Hilma af Klint, ser utstÀllningen och kastar mig över romanen "Hilma" dÀr Linköpingsbördiga författaren Anna Laestadius Larsson tecknar sitt fiktiva portrÀtt av konstnÀren. Vill man veta mer finns ocksÄ den ypperliga dokumentÀren "Bortom det synliga".
Det hĂ€r med portrĂ€tt av verkliga personer pĂ„ film Ă€r ett Ă„terkommande Ă€mne för kulturdebatt, och i denna spalt. Har vi serverats en lögnaktig bild av Monica Zetterlund, Astrid Lindgren eller drottning Elizabeth II? Ăr det ett problem?
Jag brukar inte tycka det. "Tove" om Mumintrollens mamma, och "Judy", som gav Renée Zellweger en vÀlförtjÀnt Oscar för rollen som Judy Garland, Àr tvÄ andra goda exempel.
Men Ä andra sidan har vi ju Netflixfilmen "Blonde", baserad pÄ Joyce Carol Oates roman om Marilyn Monroe. Vackert filmad, men nattsvart. Marilyn Monroe hade ett komplicerat liv och dog i förtid, men drev ocksÄ ett eget produktionsbolag. HÀr skildras hon enbart som offer, och det Àr till filmens nackdel.
NÄja, det stÄr varje filmskapare fritt att göra sitt personliga utsnitt ur historien. Verkligheten kan övertrÀffa dikten, men framför allt Àr den lÄng och trÄkig. Ta ett levnadsöde och gör tvÄ timmar fascinerande film, sÄ Àr jag nöjd. Fakta kan man lÀsa efterÄt.
Fredrik Kylberg filmspanar var fjÀrde vecka.