En samhällskritisk blick är utgångspunkten för i stort sett alla Felicias bilder.
Egentligen hade hon tänkt utbilda sig till polis med siktet specifikt inställt på att motverka människohandel och trafficking.
Intresset för att fota uppstod mer eller mindre tack vare en lycklig slump.
– Jag skulle vara aupair i New York under ett år och slängde ner en liten kompaktkamera i resväskan, berättar hon.
En dag tog hon den med sig ut på stan. Och snart var hon fullständigt uppslukad av att dokumentera livet i den livfulla och mytomspunna metropolen.
– Med kamerans hjälp lärde jag känna livet i staden och kulturen. När man fotograferar kommer man nära människor på ett direkt sätt, och det uppstår möten, säger hon.
När hon sedan for vidare på volontärresor till Afrika och Asien använde hon kameran på samma sätt.
Så för två år sedan – efter ett år av fotostudier på Kulturama i Stockholm – påbörjade hon sin utbildning i Gamleby.
– Jag hade ju nästan enbart ägnat mig åt dokumentärt fotografi innan, så när jag påbörjade utbildningen i Gamleby med inriktning mot reklam och magasin var det något helt nytt för mig. Det har varit två inspirerande och lärorika år, säger hon.
Den 18 juli är det vernissage för din första separatutställning på Galleri Gallica i Malmö. Berätta något om utställningen!
– Den innehåller ett 60-tal bilder och jag har valt den övergripande rubriken "Stop and think". De senaste åren har jag jobbat med fyra olika projekt, eller teman om man så vill, och samtliga spår finns representerade på utställningen. Det rör sig om mina egna samhällskritiska tolkningar av samhället, av situationer och fenomen. Jag väljer ämnen som engagerar mig, som jag brinner för, och hoppas att mina bilder kan ge upphov till diskussion och eftertanke. Jag önskar att både allmänhet och politiker ska ta del av bilderna.
Ett av de fyra teman som Felicia behandlar på utställningen är utanförskap. Andra områden är kroppsideal, överkonsumtion och illegal jakt i Afrika.
Dockor och andra miniatyrer får ofta stå modell när hon fotograferar.
Projektet "Nobody – It can happen to anybody" behandlar hemlöshet och fattigdom.
– Dockorna jag använt när jag fotat är könsneutrala. Det finns ju så många fördomar om vem och vilka som drabbas av fattigdom. Men livet kan vända snabbt. Alla kan drabbas, säger hon.
Vad är poängen med att använda miniatyrer, barbiedockor till exempel?
– Det blir effektfullt. Jag ville visa den lilla människan i det stora samhället.
Felicia Malmströms utställning på Galleri Gallica pågår till och med den 31 juli.