För ett ögonblick stÄr tiden still. Zanele Muholis svartvita sjÀlvportrÀtt lyser, pÄ en gÄng uppfordrande och intensivt.
Efter att ha slagit igenom internationellt med sina drabbande portrÀtt av svarta hbtq-personer i Sydafrika, bestÀmde sig Zanele Muholi för att rikta kameran mot sig sjÀlv. Resultatet Àr ett slags vridande och vÀndande pÄ begreppet "the male gaze", den manliga blick som har varit förhÀrskande inte minst inom fotokonsten. Med avstamp i den egna familjehistorien undersöker Muholi hur den svarta kroppen har framstÀllts och avbildats genom tiderna, genom att iscensÀtta sig sjÀlv, om och om igen.
ââDessa sjĂ€lvportrĂ€tt blir ett sĂ€tt för Zanele Muholi att skapa sig sjĂ€lv, att skaffa kontroll över bilden av sig sjĂ€lv. De ska naturligtvis ocksĂ„ ses mot en fond av rasismen av i dag och det hot och vĂ„ld som riktas mot svarta lesbiska och transpersoner, sĂ€ger Katarina Pierre som har kurerat utstĂ€llningen.
Visuell aktivist
Drömmen om att kunna visa den progressiva och internationellt eftertraktade sydafrikanska fotografen har Katarina Pierre haft lÀnge. Nu gÄr den Àntligen i uppfyllelse.
ââZanele Muholi Ă€r en mycket skicklig fotograf men utstĂ€llningen ger ocksĂ„ uttryck för Muholis politiska engagemang. Det Ă€r just kombinationen av ett otroligt starkt konstnĂ€rligt uttryck kombinerat med de angelĂ€gna frĂ„gorna som skapar en sĂ„ hög kvalitet.
FotoutstÀllningen Àr indelad i Ätta sektioner, för att kunna uppvisa Zanele Muholis bredd som fotograf, sÀger Katarina Pierre som har skapat utstÀllningen tillsammans med museiintendenten Brita TÀljedal.
ââMuholi Ă€r kanske mest kĂ€nd för sina stora anslĂ„ende bilder men vi visar ocksĂ„ de mer lĂ„gmĂ€lda och vardagliga bilderna, dokumentĂ€ra bilder som skildrar vardagslivet pĂ„ ett enkelt och sjĂ€lvklart sĂ€tt, sĂ€ger Katarina Pierre.
Den svarta kroppen
Kolonialism, apartheid, hbtq-frÄgor och den svarta kroppen. UtstÀllningen genomströmmas av flera olika lager och erbjuder ocksÄ en tidslinje dÀr viktiga Ärtal och hÀndelser i Sydafrikas historia presenteras. Tidslinjen, som börjar 1948 dÄ apartheid infördes, ger bilderna en bakgrund, förklarar Katarina Pierre.
Ett hundratal bilder, bÄde svartvita och i fÀrg, ingÄr i utstÀllningen. Det första som möter besökaren Àr ett par av sjÀlvportrÀtten som inför utstÀllningen har förstorats upp i jÀtteformat.
Grymhet och kÀrlek
Det var nÀr Zanele Muholi som ung fotograf gick i lÀra hos den legendariske sydafrikanske fotografen David Goldblatt som det blev tydligt för Muholi hur frÄnvarande svarta hbtq-personer var. De fanns inte representerade vare sig i fotokonsten, medierna eller i samhÀllet i stort.
ââDet var dĂ„ Muholi bestĂ€mde sig för att det skulle bli hens uppgift, att skildra dessa mĂ€nniskor, och engagera sig för demokrati och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter, sĂ€ger Katarina Pierre.
Vilket krÀver mycket mod, understryker Katarina Pierre, i ett Sydafrika dÀr hatbrott Ànnu Àr en högst pÄtaglig verklighet för hbtq-personer. De förföljs fortfarande, vÄldtas och mördas.
Genom sina bilder skildrar Zanele Muholi hur livet kan gestalta sig för hbtq-personer som lever i Sydafrika i dag. Det Ă€r bilder som förmedlar en grym sanning om förtryck och diskriminering. Men i portrĂ€tten Ă„terspeglas ocksĂ„ intimitet, kĂ€rlek â och stolthet.