Det var nÀr Matz arbetade med sin förra film, "En bit av 50-talet" som han först kom i kontakt med Eva Eastwood som Àr ett vÀletablerat namn pÄ den svenska rockabillyscenen.
â Jag trĂ€ffade henne i samband med att hon skulle göra en spelning i RĂ€ttvik, Dalarna.
Det blev ett förtroligt första möte och det var faktiskt Eva sjÀlv som spontant klÀckte idén att Matz skulle kunna göra en film om hennes liv.
Hon hade en viktig historia att berÀtta, skulle det visa sig.
â Jag visste inte sĂ„ mycket om Eva Eastwood nĂ€r vi trĂ€ffades första gĂ„ngen. SĂ„ jag Ă„kte hem och gjorde research.
Matz Eklund fastnade för musiken och den spĂ€nnande historien om hur Eastwood Ă„kte till Nashville i slutet av 90-talet för att upptrĂ€da pĂ„ diverse musikcafĂ©er â sĂ„ dĂ€r som mĂ„nga countryĂ€lskande svenska musiker gör â och blev upptĂ€ckt. Av ingen mindre Ă€n Bob Johnston â en legendarisk musikproducent som samarbetat med artister som Johnny Cash, Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Leonard Cohen med fler.
Enligt Eastwood erbjöds hon ett skivkontrakt mot att hon skulle stanna och binda sig till bolaget i fem Ärs tid.
Eva Eastwood som just funnit kĂ€rleken och var nygift valde att vĂ€nda hem till Ărebro igen för att satsa pĂ„ familjeliv och en musikkarriĂ€r i hemlandet Sverige. Hon startade ett band, Eva Eastwood & The Major Keys, som slĂ€ppte fem skivor under Ă„ren 1999-2006 pĂ„ ett litet skivbolag frĂ„n Jönköping, sen blev hon signad av Darrow Records i Stockholm och dĂ€r har hon fortsatt att producera sina skivor.
I dag verkar hon som soloartist och skriver Àven lÄtar Ät andra. Bland annat har hon komponerat musik Ät artister som The Boppers, Linda Gail Lewis, Lalla Hansson, Berth Idoffs, Jerry Williams och Larz-Kristerz.
I filmen berÀttar hon om musikkarriÀren men ocksÄ, och kanske framför allt, om en uppvÀxt kantad av sorger och övergrepp.
Evas mamma dog hastigt nÀr Eva bara var sju Är gammal.
I filmen berÀttar hon om hur hon efter mammans död utsattes för övergrepp av en av de mÀnniskor som egentligen skulle beskydda henne och stÄ henne allra nÀrmast i livet.
SÄ smÄningom fick Eva och systern Carina flytta till ett barnhem innan de togs om hand av slÀktingarna Beth och Börje som kunde erbjuda den trygghet flickorna sÄ vÀl behövde. Nu kom ocksÄ musiken in i bilden. I tonÄren började Eva göra egen musik, vilket blev hennes livlina.
"Sann lycka Àr att ha varit sÄ hÀr nÀra döden, men klarat sig", sÀger Eva Eastwood i filmen apropÄ att hon i dag kallar sig en riktig lyckost.
Filmen gÄr upp pÄ svenska biografer i vÄr, med premiÀr den 17 mars. Matz Eklund gÀstar ocksÄ Gamleby filmfestival med sin film den 7-8 april.