Det var när Matz arbetade med sin förra film, "En bit av 50-talet" som han först kom i kontakt med Eva Eastwood som är ett väletablerat namn på den svenska rockabillyscenen.
– Jag träffade henne i samband med att hon skulle göra en spelning i Rättvik, Dalarna.
Det blev ett förtroligt första möte och det var faktiskt Eva själv som spontant kläckte idén att Matz skulle kunna göra en film om hennes liv.
Hon hade en viktig historia att berätta, skulle det visa sig.
– Jag visste inte så mycket om Eva Eastwood när vi träffades första gången. Så jag åkte hem och gjorde research.
Matz Eklund fastnade för musiken och den spännande historien om hur Eastwood åkte till Nashville i slutet av 90-talet för att uppträda på diverse musikcaféer – så där som många countryälskande svenska musiker gör – och blev upptäckt. Av ingen mindre än Bob Johnston – en legendarisk musikproducent som samarbetat med artister som Johnny Cash, Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Leonard Cohen med fler.
Enligt Eastwood erbjöds hon ett skivkontrakt mot att hon skulle stanna och binda sig till bolaget i fem års tid.
Eva Eastwood som just funnit kärleken och var nygift valde att vända hem till Örebro igen för att satsa på familjeliv och en musikkarriär i hemlandet Sverige. Hon startade ett band, Eva Eastwood & The Major Keys, som släppte fem skivor under åren 1999-2006 på ett litet skivbolag från Jönköping, sen blev hon signad av Darrow Records i Stockholm och där har hon fortsatt att producera sina skivor.
I dag verkar hon som soloartist och skriver även låtar åt andra. Bland annat har hon komponerat musik åt artister som The Boppers, Linda Gail Lewis, Lalla Hansson, Berth Idoffs, Jerry Williams och Larz-Kristerz.
I filmen berättar hon om musikkarriären men också, och kanske framför allt, om en uppväxt kantad av sorger och övergrepp.
Evas mamma dog hastigt när Eva bara var sju år gammal.
I filmen berättar hon om hur hon efter mammans död utsattes för övergrepp av en av de människor som egentligen skulle beskydda henne och stå henne allra närmast i livet.
Så småningom fick Eva och systern Carina flytta till ett barnhem innan de togs om hand av släktingarna Beth och Börje som kunde erbjuda den trygghet flickorna så väl behövde. Nu kom också musiken in i bilden. I tonåren började Eva göra egen musik, vilket blev hennes livlina.
"Sann lycka är att ha varit så här nära döden, men klarat sig", säger Eva Eastwood i filmen apropå att hon i dag kallar sig en riktig lyckost.
Filmen går upp på svenska biografer i vår, med premiär den 17 mars. Matz Eklund gästar också Gamleby filmfestival med sin film den 7-8 april.