Men hon ska också uppträda i hemtrakterna. Förstås. Det hör sommaren till.
Dels är hon en av solisterna när Västerviks kammarmusikfestival arrangeras för allra första gången den 13-14 augusti.
Dels medverkar hon tillsammans med flera andra musikaliska familjemedlemmar vid en musikgudstjänst i Törnsfalls kyrka den 24 juli.
Vi träffar Maria i hennes barndomshem i Ullevi, strax utanför Gamleby, en av de få regniga dagarna hittills denna sommar.
Maria har varit hemma ett par dagar för att hälsa på föräldrarna. Men om bara några timmar ska hon sätta sig på bussen tillbaka till Stockholm igen där hon är bosatt sedan årsskiftet.
För två år sedan gick hon ut musikerlinjen vid Malmö Musikhögskola, och sedan dess frilansar hon – både som solist och körsångare.
Sedan flytten till Stockholm har hon vikarierat som sångerska i Radiokören och även i Eric Ericsons kammarkör.
Under åren i Skåne hade hon liknande vikariat, bland annat för Operakören i Malmö.
– Jag har verkligen hjärtat i körmusiken. Det är så kul med kör, och det var också så det började för min del med musiken. Jag gick med i kyrkokören i Gamleby, först i barnkören när jag var fem-sex år och så småningom i vuxenkören.
Att varva köruppdrag med solistuppdrag är toppen, tycker hon själv.
Ett stort plus med körjobben är att de erbjuder mer av kontinuitet än vad som är fallet då man får solistuppdrag.
– När man lär in stycken som solist tillbringar man mycket tid ensam medan man i kör får jobba mer långsiktigt i grupp.
Det har nu gått ett par veckor sedan vi träffades i Ullevi.
Repetitionerna i Vadstena är i full gång. Den 22 juli är det premiär.
– Vartannat år sätter man upp en nyskriven föreställning här och vartannat år plockar man fram äldre operor som inte spelas så ofta, förklarar Maria.
I år gäller alltså det sistnämnda.
Vadstena är lite grand som hemma för Maria, även det.
Här gick hon på folkhögskola några år efter gymnasiet och för tre somrar sedan var hon också regiassistent för Vadstenaakademin.
– Jag är intresserad av det här med regi. Framför allt är jag intresserad av helhetsperspektivet som man får när man observerar scenen utifrån. Därför är sådana här jobb väldigt lärorika för mig. Jag gillar både att sjunga och agera själv, och att regissera. För två år sedan regisserade jag en en egen föreställning i Lund, en nycirkusopera med akrobatiknummer. ”Natt till dag” hette den.
– Samtidigt passar det mig faktiskt väldigt bra att vara regiassistent. För då får man vara lite grand som spindeln i nätet, en problemlösare, vilket jag gillar.
Maria är klassiskt skolad med rösten som huvudinstrument. Hennes stämma är mezzosopran.
– Jag kan dra nytta av att det är ett röstläge mellan sopran och alt, som ofta behövs. Jag kan även sjunga låg alt om det skulle behövas.
– När jag var liten tog jag sånglektioner för Marie Widerström, parallellt med körsången. Då var jag inte så intresserad av den klassiska musiken. Jag minns att jag sa till henne att jag inte ville sjunga klassiskt eftersom jag inte ville låta som en tant, säger hon och skrattar.
– Men nu tycker jag att klassisk musik, och framför allt körmusik, är bland det häftigaste som finns.
Ändå rör hon sig gärna lite grand mellan olika genrer.
Nyligen spelade hon till exempel in några klassiska låtar som hon försett med ett jazzpopstuk.
Smakprov från det albumet, ”Friends of old”, finns på Spotify.
Om du blir nyfiken – sök på Maria Erlan.
– Jag har lagt till ett gammalt släktnamn, Erlan, som mellannamn för att mitt namn ska sticka ut lite grand, förklarar hon.
Vad får vi höra dig sjunga på kammarmusikfestivalen i augusti?
– Då kommer jag att framträda med min vän och kollega Anna Ericsson som är pianist. Vi ska bjuda på ett entimmes-program med enbart kvinnliga kompositörer. Det har varit väldigt roligt att leta fram sångerna, ibland har det känts lite grand som ett detektivarbete.
– Det blir företrädesvis musik från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Musikhistoriskt är det min favoritperiod. I musiken som skapades vid den här tiden är fortfarande influenserna från romantiken tydliga, samtidigt som det finns en modern krydda. Man kan bli överraskad. Man har börjat experimentera så smått men experimenterar inte för experimenterandets skull, så att säga.
– Ett par av de kompositörer vi valt ut är Laura Netzel (med den könsneutrala pseudonymen Lago) och Alice Tegnér. Just Alice Tegnér förknippar vi ju oftast med barnvisor men hon hade en annan sida också, och skrev bland annat flera romanser.