Det förklarar Jessica Hellström Gustafsson.
Hon är föreståndare för Västerviks teater och konferens sedan i augusti förra året.
Förklaringen kommer apropå att det knorrats och ryktats om att priserna skulle ha chockhöjts i Bryggaren på sistone.
Bland annat har föreningen Danzvett luftat sitt missnöje i en annan dagstidning, och ett par oroade lärare har kontaktat VT.
– Det stämmer att priserna generellt sett har höjts. Men tidigare har de legat på en orimligt låg nivå, säger Jessica Hellström Gustavsson.
– Mitt uppdrag är att vi ska driva verksamheten på affärsmässiga och marknadsmässiga grunder och så småningom gå med vinst.
Samtidigt är det fortsatt viktigt att kunna erbjuda ideella organisationer och Kulturskolan lägre priser och verka för att fylla huset med konferenser och kultur, poängterar hon.
Det var i april 2013 som det kommunala Bostadsbolaget i Västervik tog över driften för Västerviks teater och konferens. Innan dess låg ansvaret för lokalerna, och verksamheten inom dess väggar, hos Kultur- och fritidsförvaltningen – ett organ som inte längre existerar.
– Det handlar inte om att vi ska göra några stora vinster, men inkomsterna måste överstiga utgifterna. Det kravet har inte funnits tidigare, säger Jessica Hellström Gustavsson.
– När Kultur- och fritidsförvaltningen hade ansvaret låg huvudfokus på att fylla huset med verksamheter. Detta är fortfarande viktigt. Men vi kan inte driva en verksamhet som går back. Det här är en balansgång.
Något specificerat vinstkrav har dock inte satts upp.
Jessica Hellström Gustavsson förklarar att det närmsta målet är att år 2016 nå "break even".
Hur stora är förändringarna? Det vill säga, hur mycket dyrare har det till exempel blivit för Danzvett och Kulturskolan att nyttja era lokaler?
– Vi håller fortfarande på att förhandla med Danzvett så vad gäller dem är inget klart ännu.
– Vi använder oss av så kallad dynamisk prissättning. Hyreskostnaden styrs av vad man vill göra, vilken tid på året man vill hyra, hur mycket service man vill ha och så vidare.
– I dag har vi ett nytt avtal med Kulturskolan och utslaget på bokade dagar, betalar Kulturskolan 2 400 kronor i snitt per dygn för stadsteatern. För ett kommersiellt arrangemang med entré, i samma lokal, är ordinariepriset 6 000 kronor, plus tio procent av biljettintäkterna.
Kulturskolan har också fria repetitioner i Bryggaren så länge det inte krockar med annan verksamhet, poängterar Jessica Hellström Gustavsson.
– Innan prishöjningen betalade de 1 500 kronor per bokad speldag och hade möjlighet att boka in obegränsat med fria repetitioner.
Oavsett vad man tycker om prisnivån är det ändå i vissa fall ganska kraftiga prishöjningar det är fråga om.
– Ja, jag kan förstå att man känner det så. Priserna för ideella föreningar och för Kulturskolan har ju legat extremt lågt innan. Det är klart att justeringarna blir kännbara.
– Dessutom måste vi sedan övertagandet ta ut moms på 25 procent när det krävs arbetsinsatser från vår sida, det vill säga service som exempelvis möblering, städning, teknikhjälp, vaktmästerisysslor och så vidare. Det är nog framför allt detta som gör att vissa upplever det som att priserna har chockhöjts.
Hur bestäms avgifterna? Finns det fasta priser?
– Det finns en prislista (se några exempel i faktarutan). Men det är bara så att jag ska ha något att utgå från.
– Tidigare hade vi två A4-sidor fulla med olika taxor för olika verksamheter, evenemang och hyresgäster. Det var väldigt omständigt. Nu har vi bara två taxor. En ordinarie taxa och en föreningstaxa. Föreningarna får en rabatt som är nära nog halva priset i jämföresle med en kommersiell aktör.