Samuel Berthod följer musikhjärtat

Vad är det som avgör när en musiker väljer sitt instrument. Klangen? Utseendet? Storleken? Coolhetsfaktorn? Klarinettisten Samuel Berthod lät doftsinnet avgöra.

Foto: Ilkka Ranta

Karlshult2016-09-06 06:00

Ett häftigt regn har just dragit förbi, och nu riktigt gassar solen på folk och fä denna sensommardag.

Samuel Berthod släpar ut ett bord inifrån sin lilla stuga i Karlshult, och just som vi ska ta första smutten kaffe landar å nyo några tunga droppar i pannan.

Det är bara att börja packa ihop. Snart öser det ner på nytt och vi får rusa in. Svensk sommar i ett nötskal. Det är som det ska.

Samuel Berthod är professionell musiker, utbildad i Tyskland och i hemstaden Paris – bland annat vid Conservatoire de Paris. Hur hamnade han här, på den småländska vishan? Det kan man förstås nyfiket undra.

Han berättar att han i 25-årsåldern besökte Norden för allra första gången. Det var för att delta i en internationell musiktävling i Danmark. Och han blev förtjust. I lugnet och tystnaden, som han menar är karaktäristiskt för de skandinaviska länderna. Han beskriver det som ”the scandinavian spirit”.

– Till skillnad mot där jag växte upp, i en betongförort till Paris, finns så mycket yta till förfogande här. Man behöver inte trängas med varandra, och det är en lisa.

– Jag upplever också att människor generellt har ett öppet sinne här i Sverige. Det är tillåtet att sticka ut från mängden. Det franska samhället är mer konservativt, menar han.

Mellan de egna konserttillfällena, har Samuel i sommar erbjudit en kurs i klezmer på Kulturhuset i Gamleby.

Klezmer är ursprungligen en beteckning för judiska, folkliga, musiker i Östeuropa. Utvidgat är detta även en term för de instrument och den musikstil som i huvudsak trakterades och spelades av öst- och centraleuropeiska judiska spelmän fram till andra världskriget. Men den moderna klezmermusiken har inte så mycket gemensamt med ursprunget.

– Klezmermusiken har bland annat influerats av östeuropeisk folkmusik och romsk musik. Även av amerikansk populärmusik, kanske främst jazz, förklarar Samuel.

Samuel är klassiskt skolad, vilket innebär att den klassiska musiken ligger honom mycket varmt om hjärtat. Men han spelar också gärna just klezmer, och jazz. Att begränsa sig till en viss genre ligger liksom inte för honom.

– Några av mina lärare ogillade det här med genreöverskridandet. Men det har aldrig hindrat mig. Jag spelar precis det jag själv vill och känner för. Musik som talar till hjärtat. Brahms, Mozart, klezmer, jazz, gypsy, balkan, världsmusik… Jag känner inga gränser när det kommer till musiken, säger Samuel Berthod.

Inom kort väntar honom en späckad turné i Ukraina, med konserter bland annat på Odessa Philharmonic Theater, Chernihiv Theater och Àtlas jazz club i Kiev.

På repertoaren finns allt från klezmer och balkanmusik till Mozart, Prokofiev och egna kompositioner.

Senare i höst, närmare bestämt den 30 oktober, medverkar han som solist i The Mozart clarinet concerto tillsammans med Czech Philharmonic Orchestra i Reims Cathedrale i Frankrike.

Mellan speltillfällena återvänder han till lugnet i sitt nya hem, en liten röd stuga, i Karlshult utanför Överum. Konstrasterna är slående.

– Jo, det är ett kontrastrikt liv jag lever, håller han med om.

Tillbaka till det där med valet av instrument.

Samuel Berthod har haft musik på schemat sedan fem års ålder. Som åttaåring var det dags att välja ett instrument att fokusera på.

– Jag provade allt möjligt, från violin till trumpet, men fastande för klarinetten, som jag tyckte doftade så gott.

Lukta här får du själv känna, säger han och håller fram en vacker blank klarinett av ebenholtz och silver.

Det stämmer faktiskt. Instrumentet doftar gott på något obestämbart vis.

Det dröjde innan det lossnade för Samuel med klarinetten.

– Jag var inte alls duktig först. Möjligen var jag lite lat också med övandet. Men sedan när jag var i 11-12 årsåldern så hände något. Det lossnade. Jag utvecklades och gjorde snabbt stora framsteg.

Vid 16 års ålder debuterade han som solist i Webers klarinettkvintett på Périgord Noir Festival i Frankrike. Därefter deltog han i en tävling som anordnades av Radio France. Cirka 5000 musicerande kandidater deltog och Samuel knep förstaplatsen.

– Som barn kunde jag inte tänka mig att jag skulle bli professionell musiker en dag. Men när jag var 14 bestämde jag mig för att satsa mot toppen.

Den 1 och 2 oktober håller han ytterligare en workshop i klezmer på Gamleby kulturhus.

– Ännu finns det platser kvar till den kursen. Om man är nyfiken får man gärna kontakta mig så kan jag berätta mer, säger han.

Du kommer i kontakt med Samuel på följande mejladress: proberthod@gmail.com

Du kan också besöka hans hemsida: http://www.samuelberthod.com/

Kulturporträttet

Under den här vinjetten får du med jämna mellanrum läsa om olika kulturarbetare/kulturpersonligheter/­kulturdoldisar med koppling till Västerviks kommun.

Tipsa gärna redaktionen om personer som du är nyfiken på. Mejla dina tips till: kultur@vt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!