Björkarnas linjer inspirerar

Täta skogar och öppet vatten. I Lofta gamla skola, numera Lofta Caffé, kan man i dagarna uppleva bäggedera.

Seende. Akrylmålning av Hoschang Moschiri. Ibland kan man få för sig att träden har ögon ...

Seende. Akrylmålning av Hoschang Moschiri. Ibland kan man få för sig att träden har ögon ...

Foto: Fotograf saknas!

Konst2014-05-01 10:00

Det är de äkta makarna HoschangMoschiri och Lise-Lott Gustafsson Moschiri som ställer ut tillsammans. Rubriken är passande nog "Mellan land och hav".

När VT tittar förbi är Hoschang ensam på plats för att färdigställa hängningsarbetet eftersom Lise-Lott (bildlärare på Ludvigsborgsskolan) har fullt upp i klassrummet denna förmiddag.

Man skulle nog kunna säga att Lise-Lott svarar för det "öppna vattnet" – hon visar bland annat båtar av glas i miniatyrformat och akvareller med havsmotiv – medan Hoschang denna gång tar oss med till björkarnas rike.

Björkstammarnas speciella linjespel har haft en plats i hans medvetande ända sedan studietiden i Umeå, på 70-talet.

– Umeå brukar ju kallas björkarnas stad, förklarar han.

I år är just denna svenska stad Europas kulturhuvudstad, och faktum är Hoschang representeras med ett par av sina björkmotiv på en stor jurybedömd samlingsutställning på Umeå länsmuseum.

– Konstnärer som på ett eller annat sätt har koppling till staden har fått chans att medverka, berättar han.

Hoschang har egentligen inget medfött intresse för flora och fauna. Själv förklarar han att han har tre personer att tacka för att hans ögon och öron öppnades för skogens alla skiftningar och läten.

Under en lägerskola i Västrum, för många år sedan nu, tog kollegan Harriet Heino helt sonika hans hand och beordrade honom att följa med ut i "spenaten".

– Först kunde jag bara höra det avlägsna bruset från bilarna på E22. Men snart började jag också att höra andra ljud, som till exempel fåglarnas olika läten. Jag fick också upp ögonen för trädens arter.

Ytterligare några år senare föreslog VT:s dåvarande chefredaktör Bertil Andersson att Hoschang – som är konstnär, filmare och lärare i rörlig bild – skulle göra en dokumentär om författaren Ania Monahof från Gamleby. Filmen skulle handla om hennes dramatiska och fascinerande historia (hon växte upp i andra världskrigets skugga i Sovjet och flydde med sin familj undan svält och förtryck genom Estland och Finland till Sverige, reds anm).

Resultatet blev "Det förlorade landet", en dokumentär som sändes i tv så småningom.

– Under arbetet filmade vi i Ryssland under flera veckors tid, bland annat i Ingermanland som ligger på gränsen mellan Finland och Ryssland. I dessa områden finns gott om björk och träden har stor betydelse för människor. Många berättade om det för mig. Björkarna var närmast sägenomspunna. De förekom i folksagor och lyrik, berättar Hoschang.

Björken, med sina speciella stammar, har med andra ord regelbundet dykt upp i Hoschangs medvetande genom åren.

På sistone har dess mönster varit en stark inspirationskälla, ett tema om man så vill, för hans måleri.

Utställningen "Mellan land och hav" pågår till och med den 8 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!