Totalt ansökte 2 917 fotografer om att få medverka och sammanlagt skickades nära 40 000 bilder in till museet.
Nu har 232 bilder, av 52 fotografer, valts ut. Utställningen innehåller "ett flöde av berättelser om livet, från födelsen tills döden skiljer oss åt" (www.fotografiska. eu).
Året är 2014. Vi översköljs dagligen av bilder, inte minst på sociala medier som Instagram och Facebook. Alla fotograferar.
Inför årets Höstsalongen fick juryn därför i uppdrag att söka efter glimrande guldkorn i bruset. Uppdraget var att leta efter något att bli berörd av – en berättelse, ett innehåll. På museets hemsida kan man läsa att: "De sökte egensinnigheten, det udda, lekfullheten och experimentlustan. De har premierat mod och originalitet".
En av dessa modiga fotografer som nu får chans att ställa ut är alltså Virgil Caine , från Lofta. Många känner honom i första hand som Stephen Conroy.
I december förra året besökte vi honom i hans fotostudio och ateljé i Lofta. Detta med anledning av att några av hans bilder just antagits till Liljevalchs vårsalong.
Sedan snart två år tillbaka jobbar Conroy med våtplåtsteknik, ett sätt att fotografera som härrör från 1850-talet.
– Jag tröttnade på den digitala tekniken. I dag kan alla fotografera och få riktigt bra resultat utan att egentligen veta varför eller hur de gjorde.
– Jag längtade tillbaka till hantverket, förklarade Stephen Conroy för oss då.
– I stället för att ta bilder i massor jobbar jag i lugn och ro med en i taget. Jag lägger ner ordentligt med tid på varje bild. Det här är en process som man inte kan skynda på.
– Bilderna får ett mycket speciellt utseende med våtplåtstekniken. Det var främst det som lockade mig. Och själva hantverket.
– Tekniken är inte min egen men motivmässigt hoppas jag på att kunna utveckla min egen stil.
Höstsalongen, som alltså slår upp portarna nästa fredag, pågår till och med den 7 december.