En brottslig storindustri

På måndagskvällen tog förre polisen Helen Andersson med publiken i Gamleby med på en jakt på en förslagen konstsvindlare.

Konstpolis. Helen Andersson har kombinerat polisyrket och sitt konstintresse. Numera är hon konstnär på heltid, men berättar gärna om sin tid som utredare av förfalskad konst.

Konstpolis. Helen Andersson har kombinerat polisyrket och sitt konstintresse. Numera är hon konstnär på heltid, men berättar gärna om sin tid som utredare av förfalskad konst.

Foto: Ulrik Alvarsson

Konst2015-05-18 21:09

I över 30 år kombinerade Helene Andersson ett yrkesliv som polis med ett konstnärsskap. Under de sista tio åren arbetade hon som utredare av konstförfalskningar. På måndagskvällen gästade hon Tjustbygdens konsförening och gav en inblick i en typisk utredning. Allt började med att ett auktionshus ringde och berättade att man fått in en misstänkt förfalskning av den franske konstnären Georg Braque.

Spåren leder mot en man i 70-årsåldern med kontakter i Ungern. Snart dyker ytterligare en anmälan om misstänkt förfalskning upp, och mycket snart dyker 70-åringens namn upp även här.

Under utredningstiden upptäcker dessutom Helen Andersson en annons på Blocket. En målning av den kända ungerska konstnären Vasarelly. Utropspris 2¬-3 miljoner kronor.

- Blocket är helt fel plats för en sådan målning. Telefonnumret visade sig gå till 70-åringen, berättade Helen Andersson.

Gemensamt för förfalskningarna var att det lagts ner mycket jobb på att bifoga trovärdiga äkthetsintyg. Snart pekar spåren mot ett konstmuseum i Ungern.

Så småningom kan en omfattande härva nystas upp. 70-åringen hade varit aktiv i många år - och levt gott på sin verksamhet. Straffet?

- Han fick ett års fängelse, säger Helen Andersson, och konstaterar att konstförfalskningar inte betraktas som särskilt allvarliga brott.

Hon säger att det bagatelliseras eftersom offren som regel tros vara välbeställda människor:

– Men vi är väl alla lika inför lagen, säger hon retoriskt.

Samtidigt berättar hon att det finns uppskattningar från Scotland Yard att konstförfalskningar är en storindustri, med en minimal risk för att åka fast.

Hur undviker man att bli blåst? Svaret är inte enkelt, men Helen Andersson ger ändå ett råd:

– Var inte rädd för att ställa frågor om konstverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!