à ret var 1947 och Lennart Nilsson, dÄ reportagefotograf för stora svenska bildtidningar som Se och Veckojournalen, reste till Gustav V:s villa i Nice, Frankrike. Den unge fotografens portrÀtt av kungen var fullkomligt banbrytande.
ââMan hade aldrig framstĂ€llt en kunglighet pĂ„ det viset tidigare. Före honom var det bara hovfotografer som fĂ„tt portrĂ€ttera kungar, sĂ€ger Magnus Olausson, intendent vid Nationalmuseum med sĂ€rskilt ansvar för Statens portrĂ€ttsamling vid Gripsholms slott.
Han berÀttar att Lennart Nilsson, pÄ Älderns höst, lÀt honom veta att Gustav V inte alls varit besvÀrad av nÀrgÄngenheten. Gustav V mÄ ha varit en gammal man, men han hÀngde med och förstod att "close ups", det vill sÀga nÀrbilder, var det nya. Det var sÄ den tidens stora stjÀrnor, till exempel Greta Garbo, avbildades i bildpressen.
FrÄn barnsben
Lennart Nilsson kom att etablera ett förtroende hos flera medlemmar av kungahuset och fick senare i uppdrag att portrĂ€ttera Ă€ven Gustaf VI Adolf och arvprinsen Gustaf Adolf samt vĂ„r nu sittande monark Carl XVI Gustaf â frĂ„n barnsben Ă€nda upp i vuxen Ă„lder.
ââJag tror att han hade ganska roligt med den lille kungen som showade och lekte framför kameran, sĂ€ger Magnus Olausson.
De flesta av Lennart Nilssons kungaportrÀtt tillkom under 1940- och 50-talet. Det var en tid dÄ folkhemmet blommade, hela svenska folket skulle vara en enda stor familj, och kungafamiljen hade bestÀmt sig för att vara tillgÀnglig och framstÄ som familjÀr.
Innanför huden
Varför ser man dÄ inte den hÀr sortens bilder av kronprinsessan Victoria?
ââDen kolorerade veckopressen exploderade och vi började bombarderas med bilder. Det rĂ€ckte inte lĂ€ngre med att komma nĂ€ra kungligheterna, nu skulle man komma innanför huden pĂ„ dem. Kravet pĂ„ att fĂ„ se mer av deras privatliv kom paradoxalt nog att skapa ett behov av en större privat zon, sĂ€ger Magnus Olausson.
UtstĂ€llningen, fortsĂ€tter han, visar en relativt okĂ€nd sida av fotografen Lennart Nilsson, som mest Ă€r kĂ€nd som medicinsk fotograf. Inte minst tack vare den vĂ€rldsberömda fotoboken "Ett barn blir till" (1965) â ocksĂ„ den nydanande och i dag en klassiker.
ââHan hade ingen större lust att prata om sina gamla portrĂ€tt pĂ„ Ă€ldre dagar, dĂ„ var han mer intresserad av att prata om sina bilder av aminosyror, sĂ€ger Magnus Olausson.