Resa, boende. Allt var betalt.
– Vi hade träffats vid två tillfällen tidigare. Det var när vi båda i sällskap med flera andra konstnärskollegor besökte Indien via organisationen Tellus Art, berättar Benny Ekman.
När en annan shejk, Al Asmakh, och hans familj ville anordna ett internationellt konstseminarium i Qatars huvudstad Doha hjälpte Mohammed AtiAtiq (som alltså även själv är konstnär) till med sitt kontaktnät.
– Vi var sammanlagt åtta konstnärer, fem män och tre kvinnor, som möttes. Jag var den enda från Sverige och Europa. Övriga kom från Saudiarabien, Egypten, Bahrain, Irak och Qatar. Det blev förstås mycket konverserande på arabiska, men några av kollegorna kunde kommunicera på engelska också.
Resan var ett slags utbyte av tjänster, förklarar Benny Ekman.
Konstnärerna inkvarterades på ett lyxhotell ägt av shejk-klanen i fråga.
– Det var överdådigt på alla sätt och vis, poängterar Benny.
– Där fanns vidare en fullt utrustad ateljé som vi hade tillgång till. Vi bjöds på hela resan, som även inkluderade studiebesök på en konstskola och flera museum, mot att vi skapade och skänkte tre konstverk vardera till hotellet.
– Hotellägaren står i begrepp att bygga ett konstmuseum och håller nu på att samla verk till detta. Tanken är att det vi skapade och lämnade kvar ska ingå i den samlingen så småningom.
Vad bär du framför allt med dig från resan?
– Människorna jag träffade och mötet med den arabiska kulturen.
– När det gäller konsten är det många som målar abstrakt. Det arabiska bildspråket har ett nära samband med skriftspråket. Mycket ornament.
Vad inspirerade dig i ditt eget skapande under din veckolånga vistelse i Qatar?
– Kvinnorna, färgerna och formerna.