00-talets litteratur: Starkt sug efter verklighet

Det litterära 00-talet bjöd på prisade romaner om flickor och gränsöverskridande kvinnor. Samtidigt kom hämndlitteraturen som slog tillbaka på författarna själva.

Daniel Sjölin. Foto: Dan Hansson/SvD/Scanpix

Daniel Sjölin. Foto: Dan Hansson/SvD/Scanpix

Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX

Kultur och Nöje2009-12-15 00:00
Är ett skamgrepp ett skamgrepp även när den litterära nivån är hög? Och hur långt får man egentligen gå för att riva ner gubbväldet i den förment radikala kulturvärlden?Frågorna diskuterades med glöd och indignation på 00-talets kultursidor.Maja Lundgren blev en riktig vattendelare. Medan hon, i sin "Myggor och tigrar" klädde av namngivna delar av det manliga kulturetablissemanget slog Lars Norén tre år senare mot båda könen i "En dramatikers dagbok". Hans elakheter riktade sig mot kollegor och skådespelare, men kanske framför allt mot journalister och några recensenter, i synnerhet mot dem som en gång avfärdat "Sju tre", hans omdebatterade pjäs med fångar från Tidaholmsanstalten.Maria Schottenius i Dagens Nyheter beskrev dagbokens 1 600 sidor som "en hink skit."Andra framhöll att Norén huvudsakligen lämnade ut sina egna dåliga sidor i en existentiell och djupgående självrannsakning som smittade av sig på läsaren."Låt mig säga det med en gång, det är den mest omskakande läsupplevelse jag haft på kanske ett decennium", skrev Sydsvenskans recensent Eva Ström.Böckerna publicerades under ett årtionde då autenticitet eller verklighetsanknytning, förment eller inte, blev återkommande inslag även i litteraturen. Författarna skrev romaner om verkliga personer. Lotta Lotass om Jurij Gagarin, PO Enquist om Lewi Pethrus och Åsa Linderborg om sin pappa. Alexander Ahndoril skrev en fiktiv biografi om Ingmar Bergman medan han fortfarande levde.Suget efter verklighet tog sig från tv-kanalerna in i högkulturen och gjorde litteraturen mer kontroversiell, framhåller Lisbeth Larsson, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.Själva suget förklarar hon med att den medialiserade världen gjort tillvaron mer ogripbar.- Jättemycket postmodern teori handlar om det. Det här är en stor process, värd att diskutera, men i stället blir det de här skandalgrejerna som hamnar i rampljuset, säger Lisbeth Larsson, som menar att dessa debatter i sin tur säger intressanta saker om samhället. - Är det en skandal att en relativt oetablerad kvinna skriver elaka saker om elaka män på en etablerad kultursida? Men inte att en högetablerad dramatiker sätter betyg på kulturetablissemanget?Dagboken passar vår tid, konstaterar Lisbeth Larsson. Norén skrev medvetet för en publik. Dagboksformen använde även Martina Lowden i "Allt", en debutroman med narcissistiskt anslag skriven av en 23-åring med höga anspråk. Dagboken om M inbringade kanske inte de största försäljningsintäkterna men trycktes med guldkantade boksidor och blev kallad för guldtackan ändå.En annan av 00-talets vinnare var finlandssvenska Monika Fagerholm. Med "Den amerikanska flickan", en egensinnig roman som utforskar flickornas värld fick hon både Augustpris och försäljningsframgångar.Ännu mer radikal var en av årtiondets debutanter, Sara Stridsberg. Hennes andra roman "Drömfakulteten" handlar om feminist-ikonen Valerie Solanas, kvinnan som sköt Andy Warhol.Sara Stridsberg blev som 35-åring den yngsta kvinnliga författaren någonsin att få Nordiska rådets litteraturpris. Och även om hennes hjältinna är hämtad från verkligheten är romanen en fri fantasi, skriven på Stridsbergs alldeles egna prosa.
Enkät
1. Vilken svensk roman/diktsamling tycker du är typisk för 00-talet?2. Vilken svensk roman/diktsamling minns du helst från 00-talet?
Mikael van Reis, kritiker på Göteborgs-Posten:1.S tieg Larssons Millennium-serie - symboliserar kriminalromanens återkomst och ojämförliga publiksuccé i inrikes och utrikes. Inte bäst, men just nu mest.2. Johannes Anyuru: "Det är bara gudarna som är nya". Vart fyrtionde år föds en Göran Sonnevi (f 1939) i svensk litteratur - hämningslöst lyrisk, kosmisk, musikalisk, nutida. I den kommande litteraturen är det mycket möjligt att han heter Johannes Anyuru (f 1979).Aase Berg, författare och kritiker på Expressen:1. "Myggor och tigrar" av Maja Lundgren och "Går det åt helvete är jag ändå född" av Agneta Klingspor. Motivering: Båda de här författarna är extremt modiga, de ser viktiga tabun och förtryckarstrukturer i tiden, och de vågar formulera dem.2. Daniel Sjölins "Världens sista roman" och Annika Korpis "Hevonen häst". Båda experimenterar med jaget på ett nytt sätt, ett sätt som pekar vidare. Diktsamling jag helst minns: "Allt" av Eva Kristina Olsson.

Daniel Sjölin, författare och programledare för litteraturmagasinet "Babel" i SVT:1. Maria Svelands "Bitterfittan". En journalistiskt skriven, självbiografiskt färgad roman som bär fram ett angeläget debattämne utan att lämna gåtor efter sig. Den skräddarsydda kultursidesromanen.2. Alejandro Leiva Wengers tunna lilla novellsamling "Till vår ära". Innebar startpunkten för en intressantare prosa, med namn som Lotass, Stridsberg, Tich? med flera i tät efterföljd.
Madeleine Grive, redaktör på tidskriften 00-tal:1. Någon av Johan Jönsons, Ida Börjels eller Ulf Karl Olov Nilssons diktsamlingar. "Allt" av Martina Lowden.2. "Kicki och Lasse" av Peter Kihlgård. Han har en otrolig berättarnärvaro och håller greppet om läsaren hela tiden.

Per Svensson, kulturskribent på Sydsvenskan:1. "Myggor och tigrar" av Maja Lundgren. Narcissistisk, paranoid, besatt av status och hierarkier, mediemanisk, genreupplöst.2. "Gangsters" av Klas Östergren. En mogen mästare korsar sina spår. Transcendental nostalgi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!