50 år sedan fartygskollisionen

Stockholm 1956. Med fören hopknycklad och intryckt tog sig Stockholm in i New Yorks hamn efter kollisionen med Andrea Doria och kunde sedan repareras. Idag är hon portugisiskt kryssningsfartyg. Foto: Pressens Bild

Stockholm 1956. Med fören hopknycklad och intryckt tog sig Stockholm in i New Yorks hamn efter kollisionen med Andrea Doria och kunde sedan repareras. Idag är hon portugisiskt kryssningsfartyg. Foto: Pressens Bild

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2006-07-26 00:25
Den 25 juli 1956, en sommardag för precis 50 år sedan, är en dag som är inskriven i sjöfartshistorien. Då kolliderade den båda passagerarfartygen Stockholm och Andrea Doria med varandra utanför New York strax före midnatt. Tack vare rådiga räddningsinsatser och bra väder förolyckades bara 56 av de 2 455 människorna ombord på de två fartygen.
Om kollisionen och vad som hände sedan har nu journalisten och författaren Britt-Marie Mattson skrivit en bok, Andrea Dorias undergång.
Ett par andra böcker har redan skrivits om olyckan, den ena av hennes pappa Algot Mattsson som var informationschef på Svenska Amerika Linien, det rederi som ägde Stockholm. Andrea Doria var italiensk och ägdes av Italian Lines.

1956 hade de civila fartygen börjat använda radar som navigeringshjälp men kunskapen var inte självklar hos alla seglande befäl. Detta är troligen också förklaringen till att olyckan alls kunde ske.
Fartygen var på väg mot varandra, Stockholm till Europa och Andrea Doria till New York. Andrea Dorias kapten trodde hela tiden att man hade Stockholm på styrbordssidan, och girade därför åt babord. Stockholm, som kom på kollisionskurs, girade styrbord, och därmed var kollisionen ett faktum.
Stockholm gick med fören in i sidan på Andrea Doria som sjönk efter några timmar. Stockholm klarade sig och kunde gå in till New Yorks hamn.
Båda parter i målet menade att de själva gjort rätt. Enligt samstämmiga bedömningar var det Stockholm som handlat korrekt.

Detta är en faktabok som inte tillför så mycket nytt till de tidigare, utöver en hel del bilder och uppgifter om vad som sedan hänt med de inblandade. Men en sådan här katastrof är så intressant att en ny bok lagom till 50-årsminnet är på sin plats.
Vi får följa hela den dramatiska historien, från när fartygen byggdes och fram till i dag. Författaren har tillgång till både tidigare publicerade uppgifter men har också gjort nya intervjuer.
Det är förstås en spännande och dramatisk historia, men också ytterst tragisk.
NY BOK
Britt-Marie Mattsson <BR><STRONG>Andra Dorias undergång</STRONG> <BR>Bokförlaget DN
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!