60 år bakom kameran

Fotografen Lennart Dunmar har fotograferat flitigt sedan tidiga tonåren. Under några år i början av 60-talet jobbade han för den nu nedlagda ateljé Keafoto i Västervik.På söndag, öppnar en utställning med hans bilder i Bosslergalleriet på Västerviks Museum.

En disig höstdag i Stockholm 1962.  Två män promenerar målmedvetet.
- Efter att jag tagit den där bilden kom en förbipasserande fram till mig och sa att det var synd att jag inte fotade ansiktena. Mannen till höger ska tydligen ha varit kungen, påstod han.

En disig höstdag i Stockholm 1962. Två män promenerar målmedvetet. - Efter att jag tagit den där bilden kom en förbipasserande fram till mig och sa att det var synd att jag inte fotade ansiktena. Mannen till höger ska tydligen ha varit kungen, påstod han.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Kultur och Nöje2013-11-07 20:00

"60 år bakom kameran är rubriken".

Lennart växte upp i Skåne, i trakterna av Helsingborg. Men merparten av sitt yrkesverksamma liv kom han att tillbringa i Blekinge. Där hamnade han ganska snart efter sejouren i Västervik.

Man skulle faktiskt nästan kunna påstå att fotokarriären tog sin början i frisörstolen.

En vårdag 1953 var Lennart hos frisören i Höör. Han skulle bli fin i håret inför sin stundande konfirmation. När frisören fick höra att Lennart var intresserad av fotografering kunde han berätta att fotografen i byn sökte en elev att lära upp.

Lennart gick glad i hågen dit, och fick platsen.

– Lönen var bara 75 kronor i månaden, men det var lärorikt, berättar han.

Det var inte sista gången Lennart skulle få en yrkesmässig knuff i rätt riktning av en frisör. Drygt ett decennium senare – efter att ha varit anställd på tre olika ateljéer – var det dags igen.

Vid ett frisörbesök fick han höra talas om en ateljé som skulle bli till salu i Karlskrona.

Under 38 år drev sedan Lennart och hans fru Ateljé Dunmar i Karlskrona. Ateljén kompletterades med en bröllopsbutik och en maskeradbutik.

Nu är paret Dunmar pensionärer, och för åtta år sedan bestämde de sig för att återvända till Tjust. Sedan dess heter hemorten Gamleby.

Väggarna i Bosslergalleriet är "knökfulla" av fotografier. Förmodligen har det varit svårt att välja och att välja bort. Det är gamla bilder, som är tagna med analog kamera, och nya som tagits med digital utrustning. Färgbilder och svartvita.

– Det här som jag visar på utställningen är bilder som jag tagit på fritiden. Det är många foton från Blekinge skärgård, men även från Västervik, Stockholm och Skåne. Som ateljéfotograf tar man ju annars främst porträttbilder, säger han.

Bakom varje bild finns en historia. Lennart minns många av dem.

Han visar ett foto på en övergiven och fallfärdig liten bod vid en sjö.

– Jag hörde en stressad fågel därinne som försökte ta sig ut. Jag lyckades bända upp dörren och släppa ut den. Det var en talgoxe. Men där inne fanns åtta fåglar till som låg döda på golvet. De måste ha tagit sig in genom någon liten springa men sedan inte hittat ut igen.

En annan bild, som tillhör en svit, visar en förmiddag i Stockholm 1962. Det är senhöst och riktigt disigt. Ungefär som det var i Västervik i går morse.

En man, stiligt klädd i rock och hatt, vandrar längs en kaj med sin ivriga hund som är fullt koncentrerad på en grupp måsar invid kajkanten.

– Jag var i Stockholm tack vare ett stipendium från Kodak, minns Lennart som fotograferade flitigt under sin vistelse i huvudstaden.

Som pensionär vandrar han numera ofta ute i skog och mark med sin hund, alltid med en liten kompaktkamera på fickan.

Kära motiv kan vara märkliga små detaljer och naturens nycker, såsom trädstammar som slingrar sig runt varandra. Eller varför inte ett fastfruset löv, ett litet konstverk i sig, på en presenning.

Utställningen öppnar på söndag och pågår till och med den 2 februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!