Med elvakaffe, gratis filmuthyrning och möjlighet att lämna tillbaka försenade böcker avgiftsfritt hoppas man på att kunna locka denna målgrupp att besöka biblioteket.
"Världens bästa kort". Så kallas driven som är en fortsättning på den omfattande kampanjen "Låna dig rik" som drog i gång för ett år sedan.
"Världens bästa kort" pågår under hela vecka sju.
- Det här är en delkampanj som vi genomför tillsammans med 24 andra kommuner i Kalmar-, Kronobergs- och Blekinge län, berättar bibliotekarien Dag Jonasson.
Syftet är att visa hur mycket som finns att ta del av på biblioteket.
- Det mesta dessutom helt kostnadsfritt.
- Förutom böcker kan man låna hem tidskrifter, filmer, ljudböcker, talböcker, musik-dvd och tv-spel, och i bibliotekets lokaler kan man läsa dagstidningar och nyttja datorer med tillgång till tidningar från hela världen samt få avancerad informationsservice.
Varje dag under veckan arrangeras biblioteksvisningar och alla besökare som vill kan få lära sig hur man söker i bibliotekskatalogen Algot.
Temat för veckan är resor vilket kommer att märkas på flera sätt.
Bland annat har bibliotekspersonalen gjort i ordning en utställning där de visar mer eller mindre "skämliga" souvenirer som inhandlats på semesterresor i olika delar av världen genom åren.
Andra kringaktiviteter under veckan är diverse tävlingar för barn och vuxna. Man kan också prova på sydindisk sittande yoga.
Och inte att förglömma; den här veckan blir det premiär för biblioteket på Facebook.
- För övrigt kommer vi att för första gången någonsin, vad jag vet, prova på radioreklam som ett sätt att nå ut till en yngre målgrupp.
I tio inslag per dag, under två veckors tid, informeras om kampanjen i en kommersiell radiokanal, berättar Dag Jonasson.
Totalt lägger biblioteket ungefär 10 000 kronor på marknadsföring i år.
Lördagen den 18 februari avrundas kampanjveckan med musikunderhållning. Magnus Eklöfs trio och Ylva Zanton bjuder på jazz i Musikbiblioteket.