Clownen som psykets befriare

En clown står för det dråpliga och komiska, men rymmer både allvar och sorg. Clownen bjuder på sina innersta känslor och klär av sig sin mask av inre kontroll för publiken. "Se på mig! Så här klantig är jag - så här rädd är jag."

Åh, finns det någon där borta? Teaterskeppets medlemmar övade med och utan masker under helgens sammankomst på Centrumgården. Masken kan få oss människor att förställa oss - och befria oss.

Åh, finns det någon där borta? Teaterskeppets medlemmar övade med och utan masker under helgens sammankomst på Centrumgården. Masken kan få oss människor att förställa oss - och befria oss.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2005-10-10 00:25
Det är en människa bakom masken, bakom den röda näsan och den stora munterheten, en människa som också rymmer sorg, skam och tragik. Detta paradoxala som clownen står för kan vara det förlösande för åskådaren.
- Nutidsmänniskan behöver det äkta och avskalade. Det kan clownen förmedla. Clownen är ärlig och visar sitt innersta, säger Lars Övling.
I helgen har han och ytterligare 14 medlemmar i Teaterskeppet deltagit i en arbetshelg om commedia dell?arte, en teaterform där clownen har en central roll. Till hjälp har de haft Josefine Andersson och Lasse Beischer från "1 2 3 Schtunk", en fri teatergrupp som bara arbetar med commedia dell?arte.
Lars Övling, som är både skådespelare och psykolog, talar sig varm för den här teaterformen:
- Det är annorlunda och spännande och ligger i tiden. Det är en ärlig form av teater där skådespelarna möter publiken i ett ömsesidigt möte, just här och nu.

Samspelet med publiken är det som främst lockar för Josefine Andersson och Lasse Beischer:
- Teaterskådespelarnas enda privilegium är ju att ha sin publik i samma rum. Det ska man utnyttja och samspela med publiken, menar Josefine Andersson.
I commedia dell?arte snackar man med publiken, publiken är en levande del av föreställningen, men på åskådarnas villkor.
- Ställer jag en fråga till någon i publiken då väljer man ju själv om man vill svara eller vara tyst, påpekar Lasse Beischer.
Commedia dell?arte är roligt, det är dråpligt och kul och lockar många till tårdrypande skratt. Det bygger på improvisation och att ge av sig själv som skådespelare.

- Man måste vara ärlig mot sig själv och visa det för publiken. Roligast är det nästan att spela för en publik som vet vad som väntar, och som därför är med på noterna mer, säger Lasse Beischer.
Som skådespelare i commedia dell?arte kan man till exempel välja att lyfta fram skammen:
- Gör jag ett misstag, då visar jag upp det och försöker vara stolt över det i stället för att känna mig skamsen och försöka dölja det. Clownen gör det större än det är, det är stora rörelser och vida gester i commedia dell?arte.

- Svåra känslor lyfts fram, människan blir psykiskt naken. Det går att applicera på livet, menar Lars Övling.
- Teatern kan man använda för att reflektera över livet, över relationer och ledarskap, ja på många sätt kan man bli inspirerad av teatern.
Fakta/"1 2 3 Schtunk"
"1 2 3 Schtunk" är en fri teatergrupp från Varberg där medlemmarna tidigare ingick i Teater Halland. Gruppen brukar arbeta i så kallade workshops med olika teatergrupper runt om i landet. Då lär de ut commedia dell?arte men ger också föreställningar. På lördagkvällen i Centrumgården i Västervik bjöd de på sin egen bearbetning av Shakespeares klassiska pjäs Macbeth som i 1 2 3 Schtunks tappning heter "Macbeth - alla dör på slutet".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!