Cullberg, Operan och framtiden

Än i dag sätter många likhetstecken mellan Birgit Cullberg och svensk samtida dans. I år skulle hon ha fyllt 100 vilket firas på Operan med älskade repriser. Men hur ser framtiden ut för det jubilerande kompaniet?

Birgit Cullberg 1939. Foto: Dansmuseet

Birgit Cullberg 1939. Foto: Dansmuseet

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-01-25 00:05
Jubileerna avlöser varandra hos Sveriges mest berömda danskompani.I fjol firade Cullbergbaletten 40 år som som ensemble och i år skulle dess grundare Birgit Cullberg ha fyllt 100 år. Det uppmärksammas nu på Kungliga Operan med en tudelad afton: Först ut är nuvarande konstnärlige ledaren Johans Ingers "Som om", följt av Birgit Cullbergs "Fröken Julie", hennes stora genombrott från 1950. Samma år engagerades Birgit Cullberg av Operan, där hon fortsatte fram till avskedet sju år senare. Orsaken till att hon fick gå, sägs det, var att hennes koreografier ansågs för moderna. - Det kan ha funnits konflikter, om det kan jag bara spekulera men jag tror att man får se de där sju åren då hon gjorde sex nya baletter som en fas i hennes liv. Birgit Cullberg var en mycket dynamisk person och hennes tjänstgöring här hindrade henne från att utvecklas och göra andra saker, säger Stefan Johansson, chefdramaturg vid Operan.Avskedet från Operan öppnade också för stora framgångar internationellt för Birgit Cullberg, men kontakten mellan den egensinniga koreografen och Operan i Stockholm var ingalunda slut. Hennes baletter låg kvar på repertoaren, nya tillkom och hon återvände dessutom som konstnärlig rådgivare.Vill man veta mer om Birgit Cullbergs liv och koreografi behöver man bara gå från Operan tvärs över Gustav Adolfs torg till Dansmuseet där utställningen "Birgit & Birgit 100 år" pågår. Den andra Birgit som avses är Cullbergs årskamrat Birgit Åkesson, som i sin koreografiska gärning gick i helt motsatt riktning. Medan Cullberg gjorde den dramatiska psykologiserande dansen till sitt kännetecken, utvecklade Åkesson den icke-föreställande, abstrakta dansen.De senaste åren, under koreografen Johan Ingers ledarskap, har abstraktionsnivån i Cullbergbalettens stycken dock höjts. - Jag har ju inte gjort "Giselle" och "Svansjön", men jag ser ändå inte det jag gör som så abstrakt. Jag har alltid sett individer, dansare, människor. Och då blir det inte för mig abstrakt längre, säger Johan Inger.Exakt hur Cullbergbaletten ska gå vidare vill han inte gå in på, eftersom han slutar som konstnärlig ledare till sommaren. Kanske är siandet istället en uppgift för Alexander Ekman, född 1984, som dansat i Cullbergbaletten och även koreograferat stycken för dem.- Birgit Cullberg och Mats Ek har skapat en otroligt stark identitet för Cullbergbaletten. Vem som helst som skulle ha kommit in efter Mats Ek måste tycka att det är skitsvårt! Folk har en bild i huvudet redan innan man ser en föreställning och det gör det är väldigt svårt att gå vidare, säger Alexander Ekman i telefon från Schweiz där han nu koreograferar för Stadsteatern i Bern.- Jag drömmer inte om att leda Cullbergbaletten, inte som det är nu, det skulle kännas lite dödsdömt. I så fall måste man byta namn och ändra om allt så att folk förstår att det är något nytt. Det är nog inte ens möjligt.Om han får drömma fritt, då får Cullberg en egen teater i Stockholm:- Där kan man göra en massa små föreställningar och installationer, och inte bara två stora föreställningar per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!