På resebyrån Resecity i Västervik möts personalen allt oftare av önskemål om aktiviteter, när resor ska bokas.
Ofta är det ett specialintresse som får styra.
- En trend är att vi skräddarsyr mer och mer, säger Curt Persson, resebyråchef.
Inriktningen kan vara en golfresa, besök på spa eller en rundtur i berömda trädgårdar.
Hotellen har hakat på utvecklingen, och det finns numera många hotell på turistorterna som har nischat sig för att locka en viss målgrupp, till exempel barnfamiljer.
Många resenärer är väl pålästa om olika resmål och prismedvetna.
De kanske har åkt på charter under många års tid, och vet precis vad de vill ha ut av sin semesterresa.
Ett exempel på en sådan nischad resa är en som Resecity själva anordnar senare i vår med oceanångaren Queen Mary 2, ett flytande lyxhotell, som går från hemmahamnen i Southampton i England till New York i USA.
Där får resenärerna sedan stanna under några dagar, innan det bär av hem igen, med flyg denna gång.
Trots att det blir en relativt dyr resa - från drygt 20 000 kronor per person - har gensvaret varit stort och resan är nu i det närmaste fullbokad, vilket väl visar vilket intresse det finns för den här typen av nischade resor.