Hon har jämförts med Inger Christensen och berättar själv att hon nyligen upptäckt Gertrude Stein.
Att hon gillar Stein är inte förvånande, de två långa dikterna i "Ordet och färgerna" har med sina upprepningar likheter med Steins rytmiska sätt att skriva.
För 33-åriga stockholmaren Helena Österlund har det varit ett sätt att nå en känsla av realtid.
- Syftet var att skapa en känsla av att du som läser är ett med i diktjaget, genom att hålla kvar en känsla och inte gå vidare för snabbt, att försättas i det som diktjaget är i. Det blir mycket väntan, det ska kännas nästan outhärdlig - måste jag vänta mer och vad är det jag väntar på?
När hon själv ska beskriva dikternas handling pratar hon om möten med djur - varg, korp och fiskar - men det är bara det enkla, mest konkreta svaret.
- Djuren bara kom till mig när jag skrev, men vargen sökte jag mer medvetet upp. Den står för farlighet och rädsla. Det är spännande att kommunicera med djur, det här ordlösa mötet.
Debutantpriset, det största för nyutgivna författare, är på 100 000 kronor och stor ära.
För Helena Österlund, som enligt egen utsago tidigare mest varit van vid refuseringsbrev, betyder det mycket - inte minst sett till vilka författare som tidigare fått det.
- Under en tioårsperiod skrev jag inte mycket alls. När jag väl tog upp skrivandet och skickade in det här manuset hade jag inga förväntningar. Allt, ända sedan första mejlet från förläggaren, har varit helt overkligt.