Caroline och jag kommer faktiskt inte överens om jÀttemycket. Vi hÄller inte med varandra alls om ord, litteratur och lite annat smÄtt och gott. Men vi gillar bÄda HÄkan Hellström, vilket lindrar i sammanhanget.
För mig finns det ett vĂ€rde i det mer komplicerade sprĂ„ket, för det kan sĂ€ga mer och mĂ„la vackrare tavlor. För mig Ă€r det nĂ€mligen skillnad pĂ„ âmassorâ av stjĂ€rnor, och âmyriaderâ av desamma. Det Ă€r skillnad pĂ„ att ha svart hĂ„r och âhĂ„r som av ebenholts fĂ€rgatâ.
Vissa kan kalla det snobbigt kanske, andra att det Àr elitistiskt men dÀr hÄller inte jag med. Kan man massor av ord, tycker att de Àr viktiga och att de kan fÀrga sprÄket vackrare, sÄ bör man anvÀnda sig av dem. PÄ samma sÀtt som man om man kan, gÀrna lagar nÄgot godare och roligare Àn tacos en fredag. För ibland tror jag att jag gÄtt vidare frÄn ungdomsböckernas sprÄk, för sÄ dÀr 20 Är sedan.
Man kan vĂ€lja vad man Ă€ter nĂ€mligen och vad man lĂ€ser. Vissa böcker (volymer, folianter, verk, delar av en hyllmeter, skrifter) kan man skita i - bara för att botanisera i den skatologiska mĂ„ngfalden. Om nĂ„gon försöker sucka att âdina böcker Ă€r kassaâ sĂ„ kan man faktiskt, med ett inte sĂ„ litet mĂ„tt av högdragenhet, ge blanka âsjuttonâ i vad den personen tycker.
Allting kan inte vara en thriller. En bok med sprÄkligt komplicerade och intrikata strukturer och vÀndningar ger mig mer. Jag lÀser gÀrna slutet först, sÄ slipper jag undra vem som mördade greven. Sen kan jag koncentrera mig pÄ resan. Orden. Deras följd och inneboende poesi.
Jag vet att Caroline med all rĂ€tt kan störa sig pĂ„ nĂ€r nĂ„gon gör sig till, anvĂ€nder onödigt krĂ„ngliga ord för att visa att de kan. Men frĂ„gan Ă€r vem som bestĂ€mmer nĂ€r det Ă€r onödigt tillkrĂ„nglat? Om man verkligen behĂ€rskar sprĂ„ket, lĂ„ngt mer Ă€n vad jag nĂ„gonsin kan drömma om att göra, anvĂ€nder man orden för att de sĂ€ger mer. Konvalescenshem sĂ€ger mig mer Ă€n âstĂ€lle för sjukaâ, hyperboler mer Ă€n âfantastiska överdrifterâ.
Och det sparar plats. Hyperboler Àr tio tecken (vi rÀknar gÀrna tecken i tidningsvÀrlden,) fantastiska överdrifter bestÄr av 22. Det Àr ordekonomi. Sen att ALLA inte förstÄr fÄr man ta. Man fÄr vÀl googla om man kÀnner sig utanför.
Caroline har en poÀng, hon har ofta massor. Hon Àr klok som en av de dÀr böckerna hon inte tar sig igenom. En vÀn till mig suckade pÄ facebook för nÄgra veckor sedan och jag förstÄr henne. KÀnn pÄ den hÀr meningen: "MÀnniskans rumslighet fÄr med andra ord sin gestaltning i
lidandekampen frÄn vilken rummet symboliskt stiger fram som dess ansikte. Rummet har konfirmerats som en existentiell erfarenhetsform med lÄngtgÄende ontologiska
meningsinnebörder i sÄvÀl horisontell som vertikal riktning"....
Jag förstÄr inte sÄ mycket av det dÀr. Inte utan lite anstrÀngning.