En musikentreprenör har gått bort
Rik blev han inte. När han dog i fredags, 57 år gammal, hade goda vänner fått bekosta hans cancerbehandling.
Vem var Tony Wilson? Karriären är minst sagt krokig:
Tony Wilson var tv-programledaren som förde fram punken i ett lokalt TV-program i Manchester 1977. Det ledde in på arrangerandet av konserter.
Kontakterna med lokala band ledde vidare till att han och några vänner bildade skivbolaget Factory. Enligt myten skrevs en ed i Tony Wilsons blod. Artisterna skulle inte vara bundna av några kontrakt.
Det kommersiella genombrottet för Factory blev bandet Joy Division som satte standarden för den mörka rock som följde i punkens kölvatten. När sångaren Ian Curtis begick självmord ombildades bandet till New Order. New Order och Tony Wilson upptäckte New Yorks dansklubbscen i början på 80-talet. Där föddes idén att starta en klubb i samma anda - i den grå hemstaden Manchester.
Slutresultatet The Hacienda blev magnifikt - och en mardröm. Samtidigt som arkitekten fått fria händer, och fri budget, hade man inte lagt ner samma energi på marknadsplanen. Publiken svek, och klubben fick hållas under armarna genom miljontillskott från ägarna. Vändningen kom i slutet av 80-talet med rejvrevolutionen. The Hacienda blev vaggan för den discjockeykultur som lever kvar än i dag.
I början av 90-talet kan man säga att Tony Wilson försvann ut ur musikhistorien. The Hacienda gjorde konkurs - trots de stora publikskarorna under några år tjänade den påkostade klubben aldrig några pengar. I samma veva gick Factory i konkurs efter att den för bolaget livsavgörande skivan "Yes, please" med Happy Mondays floppat.
Tre saker kännetecknade Wilson: lokalpatriotismen, de storslagna visionerna och det ekonomiska lättsinnet. En historia i memoarerna 24-hour party people är typisk för hans inställning:
När Factorybandet New Order skulle släppa singeln Blue Monday gjorde skivbolagets ekonom en bekymmersam upptäckt. Skivfodralet skulle vara utformat som en datadiskett och kosta mer att tillverka än vad man fick in från skivförsäljningen.
- Lugn, det är en experimentell låt som släpps som 12-tumsskiva. Det är ett format som bara är populärt bland diskjockeys. Skivan kommer inte att sälja ett dugg, och därmed bli förlusten inte särskilt stor, försäkrade Tony Wilson.
Singeln blev den mest sålda tolvtumsskivan genom tiderna.
I dag är klubben The Hacienda riven och New Order är kontrakterat till ett multinationellt bolag.
Efter konkurserna fanns det många som var trötta på Wilsons ofta blåögda visioner.
Men samtidigt: Det förlustbringande Blue Monday-omslaget dyker alltid upp i utställningar med klassiska skivomslag.
När Tony Wilson började sin gärning 1977 var Manchester en industristad på dekis. I dag betraktas staden som modern europeisk metropol. Factory och Hacienda har bidragit till den förändringen.
Som sagt var: "En del skapar förmögenheter, andra skapar historia."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!