Fotot dominerar konstvåren

Hans Hammarskiöld, Andreas Gursky, Loretta Lux - och prins Carl Philip. Det är fotografernas vår på museerna och konsthallarna. Stora fotobaserade utställningar dominerar utbudet.

"Caul" av Dryden Goodwin vars verk i vår ställs ut på Hasselblad Center i Göteborg.
Foto: Dryden Goodwin/Stephen Friedman Gallery

"Caul" av Dryden Goodwin vars verk i vår ställs ut på Hasselblad Center i Göteborg. Foto: Dryden Goodwin/Stephen Friedman Gallery

Foto: Dryden Goodwin

Kultur och Nöje2009-01-15 00:07

Från Nationalmuseums traditionstyngda salar till Arbetets museum i Norrköping. Det ska vara en fotograf - eller ett fotokollektiv - på museerna i år.

- Att det blir så här koncentrerat kan vara en tillfällighet, men man kan lugnt konstatera att fotografiet har erövrat mark och blivit ett alltmer framträdande konstnärligt medium, säger Niclas Östlind, kurator på Åmells konsthandel och doktorand i fotografi.

Det stora genombrottet för konstfoto i Sverige skedde under 1990-talet, med fotografer som Annika von Hauswolff, Lotta Antonsson och Annika Karlsson Rixon som jobbade direkt i en konstnärlig kontext. Men Niclas Östlind tror att fotografiets inträde på konstscenen också har skapat ett intresse för äldre bilder.


Vårens urval växlar också mellan klassiskt porträttfotografi och modern samtidskonst.

På Nationalmuseum ställs fotografen Hans Hammarskiölds bilder av svenska och internationella storheter ut fram till augusti. Arbetets museum däremot satsar på brittiskt dokumentärfoto från 1960- till 1980-talen. I "No such thing as society" skildrar fotografer som Paul Graham, Martin Parr och Chris Killip ett samhälle i förändring, från efterkrigstidens solidaritet till Thatcher-erans individualism.


En av de mest emotsedda fotoutställningarna under våren är Moderna museets stora retrospektiv av den tyske fotografen Andreas Gurskys verk. Han har gjort sig känd för sina enormt stora bilder med teman som globalisering och masskonsumtion.

På Moderna museet visas 150 av hans fotografier - för att kunna visa så många har Gursky gjort kopior i liten skala av flera av sina tidigare verk. Annars hade de inte fått plats.

Se Gurskys bild från Pyongyang som stor bild.

Gurskys landsmaninna Loretta Lux är inte riktigt lika känd - men också en spännande bekantskap. Sedan debuten 2004 har hon gjort sig känd för sina surrealistiska barnporträtt, där subtilt förvrängda proportioner ger modellerna ett mycket speciellt uttryck. Kulturhuset i Stockholm, som sedan flera år tillbaka satsar extra mycket på fotografi, låter den svenska publiken möta hennes konst.


Hasselblad Center, fotografins högborg i Göteborg, visar i vår britten Dryden Goodwins utställning "Cast" och svenska Elin Berges "Drottninglandet". I den sistnämnda har Berge följt thailändska kvinnor som bor längs Sju Älvars väg i området mellan Umeå och Fredrika.

Även på Prins Eugens Waldemarsudde vankas det en fotoutställning. I "Två prinsar bakom kameran" samsas prins Eugens egna bilder med fotografier tagna av vår egen tids prins, Carl Philip, i Botaniska trädgården i Uppsala.

Vårens fotoutställningar
Andreas Gursky, Moderna museet i Stockholm, 21 februari-3 maj Loretta Lux, Kulturhuset i Stockholm, 28 februari-17 maj "Åter till verkligheten", Moderna museet i Stockholm, 9 maj-20 september Hans Hammarskiöld, Nationalmuseum i Stockholm, 15 januari-30 augusti Patrik Elgström, Göteborgs konstmuseum, 17 januari-25 februari Per Bak Jensen "Before the darkness", Dunkers kulturhus i Helsingborg, 31 januari-3 maj Marine Hugonnier (foto och film), Malmö konsthall, 22 januari-22 mars "Två prinsar bakom kameran" (Carl Philip och Eugen), Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, 9 maj-13 september Dryden Goodwin, Hasselblad Center i Göteborg, 24 januari-8 mars Elin Berge "Drottninglandet", Hasselblad Center i Göteborg, 21 mars-24 maj Ny nordisk fotografi, Hasselblad Center i Göteborg, 5 juni-23 augusti "No such thing as society" (brittiskt fotografi), Arbetets museum i Norrköping, 31 januari-31 maj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!