G-son GössebÀck pratade konst med högstadieelever

PÄ onsdagsförmiddagen fick en grupp niondeklassare pÄ Ludvigsborgsskolan chans att prata konst med konstnÀren Sven-Erik G-son GössebÀck pÄ sin bildlektion.

Hanna Nilsson och Isak Falk tycker att dova fÀrger kan göra att man uppfattar en mÄlning som lite dyster. Foto: Ellen Kindstrand

Hanna Nilsson och Isak Falk tycker att dova fÀrger kan göra att man uppfattar en mÄlning som lite dyster. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Kultur och Nöje2010-02-17 17:59
TvĂ„ gĂ„nger tidigare har han medverkat pĂ„ elevernas lektioner och har dĂ„ bland annat tipsat dem om hur man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt gĂ„r till vĂ€ga nĂ€r man mĂ„lar med akvarell, vilket Ă€r hans specialitet. Vid förra besöket mĂ„lade eleverna stilleben i akvarell och hade dĂ„ diverse frukter och grönsaker som modeller. PĂ„ onsdagen var det dags att diskutera utifrĂ„n de fĂ€rdiga skapelserna samt kring hur man kan uppfatta en mĂ„lning, det vill sĂ€ga vilka upplevelser och kĂ€nslor en bild kan förmedla och vad i bilden som triggar olika kĂ€nslor.Bland annat diskuterades vad som kan göra att man upplever en bild som "glad" respektive "ledsen", "lugn" eller "stressig", "manlig" eller "kvinnlig". Ljusa och starka fĂ€rger uppfattas oftast som glada medan dova och mörka fĂ€rger kan förmedla en mer sorgsen kĂ€nsla, tyckte bland andra eleverna Hanna Nilsson och Isak Falk.- Jag tycker att Ă€ven kalla fĂ€rger kan kĂ€nnas sorgsna, men hur man tolkar fĂ€rger Ă€r vĂ€ldigt individuellt, inflikade GössebĂ€ck.NĂ€r strĂ€cken i en mĂ„lningen Ă€r vĂ€ldigt synliga kan det ge ett lite mer stressigt intryck Ă€n om penseldragen Ă€r mer jĂ€mna och strĂ€cken inte syns sĂ„ tydligt. Man kan alltsĂ„ vĂ€lja olika sĂ€tt att mĂ„la, beroende pĂ„ vad man vill att bilden ska förmedla, förklarade bildlĂ€raren Charlotte Augustini.KonstnĂ€rsbesöket pĂ„ Ludde Ă€r en del av satsningen Skapande skola.- I Skapande skola ingĂ„r bland mycket annat att alla niondeklassare i kommunen ska fĂ„ trĂ€ffa en verksam konstnĂ€r. Förhoppningen Ă€r att ett sĂ„dant möte kan inspirera eleverna och höja motivationen, sĂ€ger bildlĂ€raren Charlotte Augustini.
Skapande skola
Under 2008 inledde regeringen Skapande skola i syfte att stÀrka arbetet med kultur i skolan. Satsningen avser sÄvÀl offentliga som fristÄende skolor. MÄlet Àr att genom en ökad samverkan med kulturlivet, lÄngsiktigt integrera kulturella och konstnÀrliga uttryck i skolans arbete, vilket bidrar till att nÄ kunskapsmÄlen i högre grad. FrÄn och med 2010 omfattar Skapande skola 112 miljoner kronor och riktar sig mot Ärskurserna 4-9. Regeringens ambition Àr att bygga ut satsningen successivt till att omfatta hela grundskolan. Det Àr Statens kulturrÄd som fördelar medlen.KÀlla: www.regeringen.se
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!