Gav somrig konsert i Odensvi kyrka

Tecknen på att musiken har tagit greppet om sommaren är inte bara allsången i stadsparken och visfestivalen.

Foto: Rune Engelbrektsson

Kultur och Nöje2008-07-11 00:06
Eller visfestivalerna - alternativa upptåg letar sig ju också fram. Men även andra guldkorn finns. Kanske små i förhållande till de stora evenemangen, men lyskraft har de. Ett sådant är Elivi Varga. Hon är en superkraft på sitt instrument, tvärflöjten. Så det förvånar inte att hon i höst blir professor vid sitt USA-universitet i Illinois - i flöjtspel!Här väntar vi tryggt på henne varje sommar. Hennes mor är som bekant Eva Pierrou. De två spelar tillsammans i inte mindre än nio konserter (några får vi nog kalla musikandakter) innan det är dags för Elivi att återvända hem. I går hann de med två, i Pelarne och Rumskulla. Ikväll blir det Lofta kyrka. Därefter väntar Misterhult, Gladhammar då även den flygel som Erik Fryk skänkt till kyrkan invigs, och Räpplinge kyrka på Öland, Lofta igen samt en riktig konsert i Loftahammars kyrka. Sista chansen att höra de två kommer i Västra Eds kyrka.I onsdags kväll spelade hon I Odensvi kyrka och för första gången tillsammans med Aron Nilsson, norra pastoratets organist.Programmet omfattade 18 inslag, om man räknar in alla satser som separata, små konstverk. Fem känns angelägna att nämna här. Elivi inledde med Claude Debussys Syrinz, skrivet för nästan hundra år sedan. Syrinx är ju namnet på den antika flöjten men också på fåglarnas röstorgan! Debussys Syrinx hör till världens mest berömda musik för soloflöjt. Och Elivi Varga ger det till och med en alldeles personlig tolkning!Även Aron Nilsson hann med att vara solist. Det hände bland annat i fransmannen Jehan Alains "Litanies". Och Aron spelade detta verk så urskickligt att alla vi som satt i kyrkan häpnade. Alain var ett underbarn. Eller rättare: han hann inte längre. Redan under världskrigets andra år (1940) kom han som 29-årig cykelordonnans i vägen för ett skott. Elivi Varga har doktorat på ämnet "Nutida musik för flöjt av svenska, kvinnliga kompositörer". En enda av dessa hade hon tagit med i Odensvi-programmet, genom en sonatsats av den unga göteborgskan Maria Löfberg. Men ännu mer intressant var den nästan lika unga amerikanskan Augusta Read Thomas "Änglatårar" och "Jordens böner". Det handlar om två kompositioner för orgel och egentligen vilket annat instrument som helst. Orgel-flöjt är en suverän mix. Styckena känns som musikaliska akvareller, med plötslig svärta i droppar och streck. Att applåder uteblev beror nog mest på att vi kände oss stumma. När hela konserten var över blev det allt livligare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!