- Jag vill önska ett gott nytt år i dag på det nya kyrkoårets allra första dag, sade kyrkoherde Britt Alf sedan Dotter Sion av Händel med S:t Petri kyrkokör vackert klingat ut mellan valven i den höga kyrkolokalen.
Ordet advent betyder ankomst och innebär starten på en väntans tid, en väntan på Jesusbarnets födsel. Britt Alf uppmanade besökarna att sig tid att stanna upp och reflektera, och inte bara låta julstressen ta över.
Sången och musiken denna kväll ljöd ovanligt vackert, och innehållet var både högklassigt och varierat med en rad psalmer med orkesterarrangemang av Västerviks egen kompositör Rune Elmehed.
I Cantate Domino av Pitoni gjorde kyrkokören och en brasskvartett en fin insats, och ihop med orkestern sjöng kyrkokören därefter minst lika välljudande Lift up your heads av Händel.
Hur ljuvliga är inte fotstegen av de som frambär ett gott budskap?
Sopranen Elisabeth Ingelberg gav åhörarna ett klart svar på frågan genom sin fina tolkning av ytterligare ett Händel-stycke, How beautiful are the feet. Ackompanjerad av bland andra försteviolonisten Alexandru Costici och maken Bo Ingelberg på orgel.
Elisabeth Ingelberg fortsatte med arian Öppna dig, mitt hela hjärta, specialskriven för sopran och instrument av Bach för just Första advent.
Med hela församlingen som körförstärkning blev psalm 105, Hosianna, Davids son, enormt pampig. Liksom psalm 108, Gå, Sion, din konung att möta.
Efter Fader vår och välsignelsen framförde kyrkokören och orkestern Var glada i Gud alltid av G. Rathbone samt den franska medeltida adventshymnen Veni Emmanuel, innan det blev dags för kraftfulle barytonsolisten Aron Nilsson att framföra Davids Psalm 24 av G. Wennerberg i ett orkesterarrangemang av Rune Elmehed.
Vid konserten medverkade violinisterna Vivi-Anne Nilsson, Berit Carlsson, Anette Danielsson, Maria Gärding och Elinda Storck. Samt Erik Fryk på viola, en altfiol med en något grövre ton och en fylligare klang.
Cellister var Gunnar Andersson och Henrik Alf, medan Erik Berg trakterade kontrabasen. Flöjtister var Inge Jonsson och Cecilia Tengver. Klarinett spelade Helena Söderström och Björn Danielsson och vid sina trumpeter satt Sven-Erik Jacobsson och Nils-Inge Andersson.
Jonas Ålstam och Peter Andersson spelade trombon, medan Anders Lundgren hanterade pukor och slagverk. Både Elisabeth Ingelberg och Cecilia Tengver spelade dessutom orgel/piano.
Kvällen avslutades med kör och orkester i alltid lika pampiga Hallelujah ur oratoriet Messias av Händel.