Afrikansk smyckekonst, eller en slÀkting till renÀssansens stora vita kragar? NÀr man gÄr nÀrmare ser man att det tjusiga halsbandet Àr byggt av renars kÀkben, inklusive de nedslitna tÀnderna.
"Loaded â keep hitting our jaws" heter smycket som ingĂ„r i Sven-Harrys pĂ„gĂ„ende utstĂ€llning med samisk samtidskonst. "Det lilla verket", som MĂĄret Ănne Sara sĂ€ger pĂ„ telefon frĂ„n norska Kautokeino, har en tung, personlig och global historia.
NÀr hon en natt i februari 2016 staplade 200 blodiga renskallar utanför Indre Finnmark Tingsrett i Tana var det inledningen till ett omfattande konstprojekt som skulle fortsÀtta pÄ Documenta i Kassel och i nÄgon form ocksÄ pÄ nÀsta Venedigbiennal.
Men 2016 ville hon mest vÀcka uppmÀrksamhet för sin bror som tagit strid i rÀtten mot norska staten för att slippa minska sin renflock (frÄn 116 till 75 djur). Enligt staten Àr det nödvÀndigt att reglera renarnas betesomrÄden för att sÀkra en ekologiskt bÀrkraftig rennÀring. Brodern i sin tur hÀvdade att det inte skulle gÄ att leva av en sÄ liten flock.
ââMan behövde inte vara raketforskare för att se den hĂ€r maktobalansen mellan en 23-Ă„rig renskötare och norska staten i kampen om att fĂ„ lov att existera och leva sitt liv. Som konstnĂ€r och storasyster ville jag fĂ„ samhĂ€llet att se vad som hĂ€nder och starta en debatt: kan ni godta det hĂ€r? Kan lagverk och politik föras pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att vi frĂ„ntas rĂ€ttigheter, kulturarv och privat egendom?
Benporslin av buffel
I bakhuvudet hade MĂĄret Ănne Sara bilder av buffelskallar frĂ„n 1800-talets Nordamerika, dĂ„ buffelslakten var ett sĂ€tt att lĂ€gga under sig ursprungsbefolkningens mark. SĂ„ smĂ„ningom fick hon veta att buffelbenen sĂ„ldes till europĂ©er som tillverkade porslin, "buffalo bone china", till överklassen.
Broderns tvist gick genom hela det norska rÀttssystemet samtidigt som hon fortsatte att samla renskallar, koka dem hemma i köket och rengöra dem. PÄ Documenta i Kassel 2017 fick hon stor internationell uppmÀrksamhet för sitt nya och minst lika skrÀmmande verk, "Pile oŽSåpmi", ett gigantiskt draperi gjort av 400 renskallar som har den samiska flaggan som motiv.
BĂ„de i första och andra instans vann brodern, först mot bakgrund av mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och sedan utifrĂ„n ursprungsbefolkningars rĂ€ttigheter, berĂ€ttar MĂĄret Ănne Sara. Men staten fortsatte att överklaga.
Inför förhandlingarna i högsta domstolen tog hon renskalledraperiet till Oslo och hÀngde upp det utanför Stortinget. Bara en ledamot kom ut och diskuterade frÄgan.
ââHĂ€r stod vi utanför Stortinget med det mest dramatiska protestverket som jag kunde tĂ€nka mig och sĂ„ valde man att bara stĂ€nga ögonen.
Brodern förlorade till slut, vilket inte har hindrat MĂĄret Ănne Sara frĂ„n att fortsĂ€tta med sitt konstprojekt, bland annat i samarbete med den amerikanske smyckesdesignern Matt Lambert. Tillsammans har de gjort stora och smĂ„ smycken av ett arbetsmaterial som kĂ€nns tungt bĂ„de fysiskt och mentalt. Hon suckar lite i telefonen.
ââHur ska man handskas med det? Jag har jobbat med det sĂ„ lĂ€nge och det Ă€r sĂ„ nĂ€ra knutet till kampen i min familj. Synen av det hĂ€r tunga kalla materialet pĂ„ naken hud blev vĂ€ldigt stark.
Nya norska Nasjonalmuseet har nu köpt hennes renskalledraperi samtidigt som den Nordiska paviljongen i Venedig upplÄts till henne och tvÄ andra konstnÀrer frÄn Såpmi vid nÀsta biennal. Men vÀgen dit har varit lÄng.
ââDet var nĂ€stan inga tidningar i Norge som skrev om utstĂ€llningen pĂ„ Documenta. Det var först efter internationellt intresse som det fĂ€ste i norska medier. Nu kĂ€nner jag en helt annan respekt och ett nytt intresse, men det ligger mycket dedikerat arbete bakom. Vi har stĂ„tt i det offentliga rummet och krĂ€vt uppmĂ€rksamhet bĂ„de för vĂ„ra fall och vĂ„r konst.