De smidiga vita aluminiumbÄgarna tycks trotsa tyngdlagen, nÀr de formar stora tornador, stormar och virvlar. PÄ DjurgÄrden i Stockholm tronar nu den amerikanska konstnÀren Alice Aycocks ingenjörtekniskt avancerade skulpturer, i utstÀllningen "Turbulence" som öppnar den 7 juni.
ââJag Ă€r enormt glad över att ha en utstĂ€llning utomhus, i Sverige i de hĂ€r tiderna. Förhoppningsvis kommer den att ge lite tröst och en kĂ€nsla av alternativ skönhet nĂ€r vĂ€rlden befinner sig i en sĂ„dan kris, sĂ€ger Alice Aycock pĂ„ telefon frĂ„n New York.
UtstÀllningen med den amerikanska skulpturpionjÀren Àr den första som Prinsessan Estelles kulturstiftelse arrangerar, och tanken var att Alice Aycock skulle vara hÀr och inviga den. I stÀllet har hon övervakat installationerna av konstverken minutiöst digitalt.
Komplexa vÀdersystem
I tider dÄ museer har hÄllit stÀngda blir utemiljön plötsligt avgörande för konsten, och flera satsar nu pÄ utomhusutstÀllningar. Arkdes visar till exempel "Infield", dÀr den australiska konstnÀren Linda Tegg gör en installation med 80 svenska ÀngsvÀxter. Genom att placera dem i en ovÀntad miljö vill hon fÄ upp besökarnas ögon för hur mÀnniskan hotar den biologiska mÄngfalden.
Ăven Alice Aycocks verk handlar mycket om relationen mellan mĂ€nniska och natur. Hon har intresserat sig för vĂ€derfenomen i hela sin snart 50-Ă„riga karriĂ€r. För henne ger namnet "turbulens" inte heller konnotationer till bara nĂ„got kaotiskt, störande.
ââDet jag Ă€r intresserad av Ă€r komplexa organisatoriska system som inte genereras av en mĂ€nsklig ordning â vilket jag förresten önskar att vi hade lite mer av just nu, sĂ€ger hon.
Alice Aycock Àr bÄde teknisk och filosofisk nÀr hon undersöker det som vetenskapen har försökt förstÄ och anvÀnda: vind, vatten, ljudvÄgor, ljusvÄgor och vattenvÄgor. DÀr finns ocksÄ tydliga paralleller till klimatfrÄgan, men utan enkla svar: Aycock utgÄr frÄn fenomen som existerade före oss och ifrÄgasÀtter mÀnniskans sjÀlvcentrering.
ââVi vet mer Ă€n alla andra i mĂ€nsklighetens historia och kan förutsĂ€ga framtiden, men trots all den kunskapen verkar vi inkapabla att anvĂ€nda den till annat Ă€n att bete oss som vi alltid har gjort: pĂ„ destruktiva sĂ€tt.
Undersöker nÀrmiljön
Naturen fÄr en sÀrskild betydelse i kristider, argumenterar Alice Aycock nÀr hon stÄr bland irisar och rhododendron i sin trÀdgÄrd. Hon har arbetat hÄrt med att fÄ statyerna att gÄ i dialog med sin omgivning pÄ DjurgÄrden.
PĂ„ liknande sĂ€tt tĂ€nker Lina Selander, gĂ€stprofessor i fri konst, som nu stĂ€ller ut konstprojektet "Rear window", med studenter pĂ„ Kungliga Konsthögskolan. De har haft i uppdrag att förhĂ„lla sig till sin nĂ€rmiljö, och utstĂ€llningen utspelar sig bland annat i deras hem, i tvĂ€ttrum och parker â och visas i exempelvis Stockholm, Enköping och Gnesta DĂ€r visas bland annat projektioner pĂ„ fönstren i en lĂ€genhet och hur solen skapar framkallningsprocessen för fotografier i ett vĂ€xthus.
ââJag hade aldrig kommit pĂ„ den hĂ€r idĂ©n om vi inte hade varit i den hĂ€r situationen. Men som konstnĂ€r mĂ„ste man vara uppfinningsrik, man har inte alltid ekonomin eller en verkstad, sĂ€ger Lina Selander.
"Annan blick"
Att konsten flyttar ut kan fÄ oss att se bÄde staden och konsten pÄ nya sÀtt, tror hon, eftersom man upptÀcker nya platser, och förstÄr mer av gentrifiering och stadens dynamik.
ââStaden aktiveras. Och det uppstĂ„r överlagringar, med historiska och politiska berĂ€ttelser. Man kanske ocksĂ„ fĂ„r en annan blick. PĂ„ Moderna museet har vi galleribesökarblicken, men jag tĂ€nker att det kan uppstĂ„ nĂ„got drabbande och ovĂ€ntat pĂ„ de hĂ€r platserna, sĂ€ger hon och lĂ€gger till:
ââJag tror att man fĂ„r mycket gratis i ifrĂ„gasĂ€ttandet av konstbegreppet.