Melodifestivalen - en vinstmaskin
Melodifestivalen Àr Sveriges största tv-hÀndelse. SVT och en rad privata företag tjÀnar stort pÄ evenemangen. Men för de kommuner som stÄr som vÀrdar för tÀvlingarna kan festen bli kostsam.
Norrköping var en av vÀrdkommunerna för Melodifestivalen 2001. Nu Àr det dags igen.Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Foto: Johan Nilsson/SCANPIX
Kommunernas utgifter
Kommunernas utgifter i samband med Melodifestivalen varierar stort:SkellefteÄ lÀgger ut 1,5 miljoner kronor, har 72 090 invÄnare (2007)Norrköping lÀgger ut
700 000 kronor, har 126 000 invÄnare (2007)Leksand lÀgger ut
550 000 kronor, har 15 300 invÄnare (2007)Malmö lÀgger ut 550 000 kronor, har 280 801 invÄnare (januari 2008)Göteborg lÀgger ut
3-400 000 kronor, har 500 085 invÄnare (november 2008)Stockholm lÀgger ut 0 kronor, har 795 163 invÄnare (2007)
700 000 kronor, har 126 000 invÄnare (2007)Leksand lÀgger ut
550 000 kronor, har 15 300 invÄnare (2007)Malmö lÀgger ut 550 000 kronor, har 280 801 invÄnare (januari 2008)Göteborg lÀgger ut
3-400 000 kronor, har 500 085 invÄnare (november 2008)Stockholm lÀgger ut 0 kronor, har 795 163 invÄnare (2007)
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!