Melodifestivalen - en vinstmaskin

Melodifestivalen Àr Sveriges största tv-hÀndelse. SVT och en rad privata företag tjÀnar stort pÄ evenemangen. Men för de kommuner som stÄr som vÀrdar för tÀvlingarna kan festen bli kostsam.

Norrköping var en av vÀrdkommunerna för Melodifestivalen 2001. Nu Àr det dags igen.Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Norrköping var en av vÀrdkommunerna för Melodifestivalen 2001. Nu Àr det dags igen.Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Foto: Johan Nilsson/SCANPIX

Kultur och Nöje2008-12-27 00:07
Det finns inte 22 miljoner svenskar. Men om man rĂ€knar alla som sĂ„g deltĂ€vlingarna, andra chansen och finalen i Melodifestivalen 2008 sĂ„ hamnar man Ă€ndĂ„ pĂ„ den siffran. Melodifestivalen Ă€r inte bara Sveriges största tv-hĂ€ndelse dĂ€r bĂ„de artister och SVT fĂ„r vĂ€rdefull marknadsföring. Det Ă€r ocksĂ„ en jĂ€ttelik ekonomisk apparat. Runt 100 000 biljetter sĂ„ldes till evenemangen 2008 dĂ€r cirka 500 personer arbetade sex veckor i streck. Redan tvĂ„ mĂ„nader före Melodifestivalen 2009 har 90 000 biljetter sĂ„lts.Kostnaderna för de direktsĂ€nda tĂ€vlingarna Ă€r naturligtvis stora, men tillsammans med en rad privata företag har SVT hittat ett system som gör alla till vinnare.Enligt en uppskattning som E 24 gjorde i början av 2008 omsatte festivalen runt 75 miljoner kronor. Siffrorna Ă€r inte helt tillförlitliga eftersom SVT inte vill avslöja hur mycket pengar som egentligen snurrar i den jĂ€ttecirkus som Ă€r Melodifestivalen.- Det Ă€r affĂ€rsuppgörelser och vi berĂ€ttar aldrig nĂ„gonting om sĂ„dant. Alla siffror kring SVT som Ă€r offentliga finns i Ă„rsredovisningen, sĂ€ger Mathias Engstrand, nöjeschef pĂ„ SVT i Stockholm.Public Service-företag fĂ„r inte tjĂ€na pengar pĂ„ sina produktioner. För att komma runt det har SVT sĂ„lt rĂ€ttigheterna till varumĂ€rket Melodifestivalen till Live Nation Sweden. Koncernen Live Nation Ă€r vĂ€rldens största konsertarrangör och omsatte 4,2 miljarder dollar 2007.Live Nation sköter den kommersiella delen av Melodifestivalen. SjĂ€lva turnĂ©n arrangeras av Blixten & Co. Företagets vd, Leif "Blixten" Henriksson, berĂ€ttar det som Mathias Engstrand hĂ„ller inne med - hur affĂ€rsuppgörelsen mellan SVT och de stora privata företagen fungerar.- De fĂ„r en ersĂ€ttning för att de ska kunna finansiera den extremt dyra tv-produktionen. Jag tror att det Ă€r en förutsĂ€ttning för att de ska kunna genomföra det hĂ€r. Sen har vi Live Nation som har hand om de kommersiella rĂ€ttigheterna som sponsorer, och utlicensiering av skivan och dvd:n som ges ut av Lionheart, sĂ€ger han.De inkomster som blir över nĂ€r företagen har betalat SVT för licensen delar de pĂ„ enligt ett avtal som Leif Henriksson vill hĂ„lla hemligt.Skivan ja. 2008 var det bĂ€sta Ă„ret hittills för Lionheart som slĂ€pper skivan med schlagerartisterna. Hittills har Ă„rets album belönats med sex platinaskivor, vilket betyder att det sĂ„lts i fler Ă€n 240 000 exemplar.- Jag tror inte att nĂ„gon annan svensk skiva har gjort det sedan 90-talet, om man bortser frĂ„n Kent, sĂ€ger Robert Olausson pĂ„ Lionheart.Sponsorer, skivor och biljetter genererar stora intĂ€kter. Till det kommer inkomster frĂ„n telefonröstningen. Förra Ă„ret slog antalet röstande nordiskt rekord och omsĂ€ttningen ökade till uppskattningsvis 22 miljoner kronor. Av dessa gick 8,8 miljoner till RadiohjĂ€lpen. SVT nekar till att de tjĂ€nar pengar pĂ„ telefonrösterna, sĂ„ Ă„terstĂ„ende 13,2 miljoner har gĂ„tt till att tĂ€cka kostnaderna för röstningssystemet och till Telia som vinst.SVT fĂ„r alltsĂ„ de dyra arrangemangen betalda via sponsring och biljettintĂ€kter. Överskottet frĂ„n inkomsterna gĂ„r till de privata företagen. Ett perfekt system dĂ€r alla blir vinnare kan man tycka. Men det Ă€r inte riktigt hela sanningen. Bland de kommuner som stĂ„r som vĂ€rdar för tĂ€vlingarna finns de som lĂ€gger ut mycket pengar.TvĂ€rt emot vad man kanske skulle tro Ă€r det de smĂ„ kommunerna som spenderar de stora beloppen. Stockholms stad lĂ€gger inte ut en enda krona i nĂ€r finalen arrangeras i Globen. Störst utgifter har SkellefteĂ„ som spenderar runt 1,5 miljoner kronor i samband med Melodifestivalen. ÄndĂ„ Ă€r kommunen med sina med 72 000 invĂ„nare en av de minsta av dem som arrangerar deltĂ€vlingar i nĂ€sta Ă„rs Melodifestival.
Kommunernas utgifter
Kommunernas utgifter i samband med Melodifestivalen varierar stort:SkellefteÄ lÀgger ut 1,5 miljoner kronor, har 72 090 invÄnare (2007)Norrköping lÀgger ut
700 000 kronor, har 126 000 invÄnare (2007)Leksand lÀgger ut
550 000 kronor, har 15 300 invÄnare (2007)Malmö lÀgger ut 550 000 kronor, har 280 801 invÄnare (januari 2008)Göteborg lÀgger ut
3-400 000 kronor, har 500 085 invÄnare (november 2008)Stockholm lÀgger ut 0 kronor, har 795 163 invÄnare (2007)
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!