Adam är 26 år gammal, utbildad till museipedagog vid Uppsala och Umeå universitet och sedan kort tid bosatt i Kårby, utanför Västervik.
Han var en av över 30 behöriga personer som sökte den nya tjänsten på Västerviks Museum.
Utställningen Mars Makalös, om det marina 1500-talet, är det genom tiderna största utställningsprojektet som museet kunnat visa upp under sin snart 100-åriga historia, poängterar en stolt museichef, Olof Nimhed.
Utställningen kommer att pågå under flera år och visar bärgade föremål som bronskanoner, skeppstimmer och andra objekt – de mest spektakulära från vraket Mars.
En unik fotomosaik sammanfogad av över 600 stillbilder visas på en gigantisk duk i utställningshallen och i biosalongen visas en nyproducerad utställningsfilm om skeppet och dykningarna vid vraket.
Som VT kunnat berätta i flera artiklar pågår ett spännande samarbete mellan Sjöhistoriska museet i Stockholm, Västerviks Museum, Försvarshögskolan och Södertörns högskola.
Professorn i marinarkeologi, Johan Rönnby, leder det pågående forskningsprojekt kring Mars och har därmed tät kontakt med Västerviks Museum.
Det aktiva forskningsarbetet och de resultat man kommer fram till ska alltså fortlöpande visas upp i Västervik.
– Anställningen av en museiguide har skett inom ramen för det här projektet, förklarar Olof Nimhed.
Adam Norman kommer att jobba mot skolelever och andra grupper. Helt enkelt med den utåtriktade verksamheten.
Just nu har han fullt upp med att sätta sig in i det digra materialet. Det handlar bland annat om att läsa arkeologiska rapporter.
– Det är så spännande eftersom forskningen pågår just nu, säger han.
– På museet finns detaljer samlade från fyra olika 1500-talsskepp i samma rum (utöver Mars rör det sig om Ringaren, Elefanten och Kravelen, reds anm). Det är speciellt, menar han.
– Min uppgift är att levandegöra de fakta som forskningen presenterar, göra det lättsmält och sätta in det i ett sammanhang.
I dagarna jobbar Adam Norman med att ta fram lämpliga skolprogram, och redan i slutet av månaden kommer han att kunna ta emot skolklasser.