Nätet matchar tillgång och efterfrågan
Chris Anderson Foto: Gabriela Hasbun
Foto: Fotograf saknas!
Chris Anderson är chefredaktör på den amerikanska tidningen Wired som följer IT-utvecklingen. För ett par år sedan myntade han begreppet "the long tail" i en artikel i Wired när han beskrev den långa svansen på efterfrågekurvan, en svans som är oändligt lång i dag tack vare internet.
Vad det innebär i praktiken är framför allt att allt blivit tillgängligt tack vare nätet. Det finns inte längre några gränser för information och kommunikation, och därmed inte för att matcha tillgång och efterfrågan. Det är detta han reder ut och förklarar i sin bok.
På nätet kan du söka efter supernischad information, och du hittar den. För den finns ju där, även om avsändaren finns i en annan världsdel.
Våra kontaktmönster förändras och vi blir socialt globaliserade. Tack vare nätets interaktivitet har vi också gått från att bara vara konsumenter till att även bli producenter. Till exempel alla bloggare, alla hemmavideofilmare som lägger upp sina filmer på Youtube, alla som publicerar sina bilder på albumsajter med mera. Allt har blivit tillgängligt.
Det mest intressanta är vad det för med sig för framtiden, en framtid som kanske redan är här. Det gäller inte minst oss i mediebranschen.
Idag är vi inne på medborgarjournalistik, det vill säga interaktiv nyhetsförmedling där ni nyhetskonsumenter via nätet aktivt bidrar till skapandet av nyheter. Det diskuteras livligt i branschen just nu.
Chris Anderson frågar sig om den professionella journalistiken kommer att överleva och menar att den behövs för att just kunna selektera informationen i det enorma flödet av nyheter som internet innebär redan i dag. Han tror därför på en ökad specialisering av nyheter, mer nischad nyhetsförmedling.
Om han har rätt får framtiden utvisa. Men att läsa hans tankar är mycket intressant.
NY BOK
Chris Anderson <BR><STRONG>Long tail <BR></STRONG>Bonnier fakta
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!