New York nästa för Amar Dawod

Konstnären Amar Dawod, Västervik, ställer ut i New York i april. Utställningen visas på Leila Taghinia-Milani Heller Gallery på Madison Avenue. Ytterligare sex andra konstnärer med rötterna i Irak medverkar. Alla lever de numera i exil i olika delar av världen. "Beyond War", bortom kriget, är utställningens rubrik och tema.

"Förvandling till snigel" av Amar Dawod.Foto: Rolf Andersson

"Förvandling till snigel" av Amar Dawod.Foto: Rolf Andersson

Foto: Rolf Andersson

Kultur och Nöje2010-04-06 00:01
- Allt fler, utbildningsinstitutioner och enskilda kulturarbetare, börjar intressera sig för vad som har hänt i Irak efter Saddam Husseins fall, det vill säga vad som händer i landet nu. Fler och fler börjar också ifrågasätta och problematiserar den amerikanska ockupationen, säger Amar Dawod. Galleriägaren Leila Taghinia-Milani Heller och curatorn Gayle Mandle hör alltså till dem. De vill skapa debatt i detta politiskt heta ämne genom konsten, det vill säga via sju exilirakiska konstnärers skapande händer. Amar Dawod har fått många förfrågningar om att ställa ut på sistone och har kalendern mer eller mindre fulltecknad ett bra tag framöver. Utställningen i New York nappade han framförallt på eftersom han blev tillfrågad av kollegan och landsmannen, Dia Azzawi, som han själv uppskattar mycket, men också för att temat lockade honom. "Katapultmara" och "Förvandling till snigel" heter två av de verk som Amar Dawod visar på utställningen. Den sistnämnda är en slags parafras på ett fotografi från det ökända Abu Ghraib-fängelset i Irak. Inrättningen fick världens blickar på sig när flera fotografier som tagits där inne spreds till medier världen över. De visade att irakiska fångar utsattes för tortyr av amerikanska fångvaktare. - Konstverket symboliserar hur en människa som får utstå väldigt mycket plåga och omänsklig behandling tillslut krymper, som till en snigel. Om man blir utsatt för tortyr skulle man säkert också önska sig att vara som en snigel med ett skyddande skal att krypa in i. - Snigeln är också en symbol för alla som förlorat sitt hem på ett eller annat sätt. Även om man aldrig återvänder till det land där man föddes bär man det ändå alltid med sig. Men egentligen vill Amar inte prata allt för mycket om vad ett verk kan betyda. - Bilden ska inte "tala tydligt". Bilden tar vid där orden tar slut, eller inte längre räcker till. Den representerar något som orden aldrig kan förmedla, menar han. Amar själv lämnade Irak och Bagdad, 21 år gammal, för att studera på konstakademin i Polen. Det var 1980, när kriget mellan Iran och Irak just utbrutit, och sedan dess har han aldrig återvänt. - Jag tålde inte Saddam Hussein och hans styre och sättet han hyllades på av befolkningen - som ett helgon. - För övrigt närde jag en bild av att Polen hade ett avancerat och rikt kulturliv, vilket lockade mig. Jag imponerades bland annat av deras affischkonst, berättar han. Efter detta lockade Sverige och sedan 1987 har han varit bosatt här. Den 7 april är det vernissage för utställningen "Beyond War" på Leila Taghinia-Milani Heller Gallery. Men Dawod är faktiskt dubbelt aktuell i staden. För på Pomegranate galleri i stadsdelen SOHO hör åtta av hans verk till samlingarna och visas just nu i en permanentutställning där. Den 20 april reser sedan Amar Dawod till Jordaniens huvudstad Amman för en separatutställning där och i januari nästa år får han möjlighet att visa sin konst på prestigefyllda Galleri Meem i Dubai.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!