– Ja, det stämmer.
Hur gick det till?
– Designbyrån Position fick i uppdrag att formge och producera en reklamkampanj till företaget Iggesund Paperboard. En av deras produkter, som lanserades 1963, har nu 50-års jubileum. Uppdraget var att göra bland annat en broschyr, en förpackning och mässmaterial med skandinaviska designföremål från just 1963.
– I samband med det arbetet slog det mig att det ju vore kul att även tillföra någon musik från just 1963. Men skandinavisk musik från det året var inte så spännande och med tanke på att denna kampanj lanseras över hela världen så var inte Lill-Babs, Sven Ingvars, Lill Lindfors och Trio med Bumba något bra val. The Spotnicks, däremot, var ju Sveriges första stora internationella rockband och de skulle passa bra till kampanjen, tänkte jag.
Visste du att de fortfarande var verksamma?
– Nej, men jag började forska lite och upptäckte att de fortfarande spelade sporadiskt.
– Jag fick kontakt med gitarristen Bob Starander i Göteborg, och när jag frågade om de ville medverka i designprojektet med en outgiven låt tyckte han att de lika gärna kunde göra en helt ny låt.
– "Kanon! Bara den låter 60-tal och kan heta The Invercote Theme", sade jag. "Inga problem, det låter alltid 60-tal", svarade Bob med ett skratt.
Vad hände sedan?
– Vi har haft kontinuerlig kontakt från idé till färdig låt. Bob och den legendariska Spotnicksgitarristen Bosse Winberg fick fria händer i sin egna studio. Låten "The Invercote Theme" släpps nu som en CD-singel i 5 000 exemplar av Iggesund Paperboard och går alltså inte att köpa i handeln. Den kommer i stället att nå Iggesunds kunder och samarbetspartners som är tryckerier, konverterare och designers runt om i världen.
– Så om ni stöter på någon designer som nynnar på en instrumental Invercotelåt, är det förmodligen min förtjänst.
För den nyfikne kan "The Invercote Theme" även spisas, alldeles gratis, på www.iggesund.com.