Festivalledningen är ändå nöjd.
- Förutom regnet blev det väldigt lyckat, säger Gunnar Lagerman, arrangör.
När Hultsfredsfestivalen avslutades i helgen hade 10 500 biljetter sålts. Den ekonomiska förlusten väntas landa på ett sjusiffrigt belopp. Men festivalledningen är ändå nöjda.
- Det viktiga för oss är inte försäljningssiffrorna, utan att vi lyckats med ett mission impossible. Vi nöjda över att det blev en fantastisk festival, säger han.
Under årets arrangemang har festivalen på ett närmast desperat sätt bjudit in besökare från andra inställda arrangemang. Besökare från förra årets inställda Hultsfredsfestival, årets inställda Arvikafestival, den inställda Morrissey-konserten i Helsingborg har fått specialerbjudanden. I lördags erbjöd arrangören även Hultsfredsborna gratis inträde.
- Jag ser det inte som ett desperat försök att höja publikantalet - snarare har vi fått goodwill för att vi gjort så här. Vi hade gott om plats då och beslutade oss därför för att bjuda in Hultsfredsborna, säger han.
När Hultsfredsfestivalen var som störst 2005 såldes nästan 32 000 biljetter. Därifrån gick det snabbt utför, ekonomin svajade och den arrangerande föreningen Rockparty gick i konkurs. Trots miljonstöd från kommunen blev förra årets festival inställd. Bakom årets comeback står det tyska företaget FKP Scorpio. Enligt Lagerman kom förlusten inte som någon nyhet.
- Nej, vi hade räknat med det från början. Det tar några år att bygga ett varumärke. säger han.