Nutidsskildring med science fiction-känsla
Cayces stora hobby är att följa några mystiska filmklipp som har börjat dyka upp på internet. De verkar vara delar från en film som har släppts ut i korta klipp, utan inbördes ordning. En hel internationell subkultur har bildats runt de här klippen, de diskuteras och dissekeras på olika diskussionsforum på nätet.
Under sitt uppdrag i London blir hon utbjuden av Hubertus Bigend, chefen på reklambyrån som har anlitat henne. Han vill anlita henne för ett uppdrag som är rent personligt: att hon ska ta reda på varifrån webbklippen kommer.
Med sin märkliga förmåga att se mönster och trender och tack vare hennes personliga intresse för klippen tror Hubertus Bigend att Cayce är den enda som kan göra det. Hon har nämligen en förmåga att titta på ett varumärke och se med en gång om det fungerar eller inte. Hon vet inte hur eller varför, men hennes förmåga slår aldrig fel.
Nackdelen med den här förmågan är att hon är extremt överkänslig mot vissa varumärken. En av de värsta allergierna är Michelingubben, som var det första varumärket hon fick en allergisk reaktion mot.
William Gibson fick sitt stora genombrott som författare i början på åttiotalet med science fiction-romanen Neuromancer. Han är fortfarande mest känd som sf-författare och har här en trogen läsarskara.
Hans nya roman Känna mönster är ingen science fiction-bok. Det är en nutidshistoria som speglar vår samtid från en annan vinkel. En värld som kretsar runt storföretag, varumärken, marknadsföring och internet.
Boken har ett ganska långsamt tempo, men ändå en hög puls, när vi får följa Cayce på hennes jakt efter skaparen till webbklippen. Och det gäller att hänga med i Gibsons tankespår. Ibland sker växlingarna väldigt snabbt och ord, uttryck och meningar lämnas utan vidare förklaring. Men saker och ting klarnar ju längre in i Cayces värld vi kommer.
Känna mönster är en vass nutidsskildring med science fiction-känsla. En riktig fullträff av William Gibson.
Ny bok
William Gibson: Känna mönster
William Gibson: Känna mönster
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!