Omedelbart och komplext
Det är både gammalt och nytt men framför allt helt eget. Karin Mamma Anderssons berättande måleri har golvat konstälskare i Europa och USA. Nu presenteras hennes verk för första gången stort i en utställning på Moderna museet.Det är både gammalt och nytt men framför allt helt eget. Karin Mamma Anderssons berättande måleri har golvat konstälskare i Europa och USA. Nu presenteras hennes verk för första gången stort i en utställning på Moderna museet.
"Travelling in the family", 2003. Foto: Moderna museet
Foto:
Och kanske är det så.
Sitt stora genombrott fick hon på Venedigbiennalen 2003. Till Moderna museet har målningarna flugits från Los Angeles, New York och London. Utställningen spänner över ett femtiotal verk gjorda över tio års tid. De allra senaste visades på David Zwirner Gallery i New York för ett år sedan. Gigantiska "Rooms under influence", som köptes av Museum of Modern Art, MoMa, i New York, är kanske också det av hennes verk som mest pekar mot framtiden.
Karin Mamma Anderssons måleri är både omedelbart och komplext, förförande vackert men också ångestladdat, drömskt, med svarta moln, ditsprayade med graffitiburkar. Även om hon för tre år sedan deklarerade att hon för alltid gjort slut med den norrländska hembygdens björkar återkommer de i målningarna på Moderna.
"Jag avskyr björkar", förklarar dramatikern Lars Norén vars ateljésamtal med konstnären återges i katalogen. Valet att bjuda in just Lars Norén var hennes eget, och säger också något om den svärta som finns i hennes bilder, en svärta som hon samtidigt försöker hålla ifrån sig.
Ofta utgår hon från andras bilder. Hon samplar som musikerna, men alltid med ett djupt personligt tilltal. Utgångspunkten kan vara en bild på en stel, baltisk biblioteksinteriör, rippad från en turistbroschyr.
Utifrån det baltiska biblioteksrummet har hon gjort målningen "Rörd av gudarna" där biblioteksbesökarna är anonyma statister medan figurerna i mattan däremot träder in som levande påminnelser om liv och galenskap. Just mattfigurerna är i sin tur hämtade från en målning av Ernst Josephson, husgud liksom Carl Fredrik Hill.
- Konsthistorikerna kan gå på skattjakt, men det är inte nödvändigt. Jag hoppas besökarna upptäcker hur mångfacetterad hon är, att hon är både mycket lättare och svårare än vad man tror. Man kan fastna vid så många olika nivåer i hennes målningar, säger Ann-Sofi Noring.Fotnot: Utställningen visas fram till den 5 augusti på Moderna museet i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!