Omvänd Karl Oskar och Kristina
Konstnären Fia-Stina Sandlund teaterdebuterar på Riksteatern i höst. Linus Fellbom regisserar Rikard Wolff i "Rickard III" och Farnaz Arbabi låter Vilhelm Mobergs Karl Oskar och Kristina utvandra till Sverige av i dag.
Omvänt. Farnaz Arbabi låter Karl Oskar och Kristina bli utvandrare som kommer till Sverige i en föreställning på svenska, persiska, turkiska, ryska och ukrainska.Foto: Bertil Ericson/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Efter rollen som djävulen på Strindbergs Intima Teater i höstas fortsätter han och regissören Linus Fellbom att bena ut vidrigheter med hjälp av den elake Shakespearekungen. Med "Sympati för djävulen" regidebuterade Fellbom. När Birgitta Englin från Riksteatern hörde av sig föreslog han "Rikard III" som han gått och klurat på i tio år.
Mot etablerade och stereotypa roller vänder sig Fia-Stina Sandlund, uppmärksammad för sin feministiska aktivistkonst. "Om du är rebell, så är jag reko" heter hennes föreställning som hon kallar för en dokumentär performance. Hon har spelat in möten med tre personer, en journalist som typecastat henne i rollen som radikalfeminist, en konstkollega och en idol. Liksom i hennes konstverk är det tre verkliga personer, vilka vill hon inte avslöja.
- Själva grundproblematiken handlar om hur svårt det är att göra motstånd mot något som redan är etablerat. Jag själv blir exemplet här.
Farnaz Arbabi vänder på den etablerade bilden av Mobergs Karl Oskar och Kristina i sin uppsättning av det gigantiska utvandrareposet som görs i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg där föreställningen också spelas först. Arbabi har själv gjort dramatiseringen, resultatet blir en uppsättning där Moberg utvandrare talar persiska, turkiska, ryska och ukrainska. Drömmarna och visionerna är desamma men i stället för ledigt land i Minnesota möts dessa utvandrare av flyktingmurar i EU.
Lars Norén säger sig raka polisongerna av Ibsen i "Lille Eyolf", en gemensam uppsättning med norska Nationaltheatret som får premiär på teaterns Ibsenfestival och sedan i Sverige. Norén har strukit ner rejält och nyöversatt en tidig Ibsenpjäs som sällan spelas.
- Det blir en väldigt rå Ibsen, säger Lars Norén.
"Lille Eyolf" är det försummade och misshandlade barnet, vars far åker iväg för att skriva en avhandling om ansvar och vars mor tycker att han står i vägen för hennes lusta.
Riksteaterhösten bjuder på mycket mer, bland annat barnvagnsteater. Bente Danielsson och Lotta Östlin Stenhäll gör "Barnvagnskabaré" för nybliva föräldrar utan barnvakt, en föreställning med skötbord.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!