Med utgångspunkt i berömda målningar av bland andra Rembrandt och Leonardo da Vinci, samt egna verk, pratade han om måleriets utveckling genom århundradena.
Niondeklassarna fick även del av några praktiska råd om ljus, skuggor och symmetri respektive asymmetri.
Det vill säga diverse som kan vara bra att tänka på när man tecknar och målar porträtt.
- Jag ska försöka lära dem på tre timmar vad som tog mig sex år att få grepp om, säger han och skrattar.
Hjukström pekar på Da Vincis Mona Lisa.
- Det är ju något som är hemligt med henne. Vad det är kan vara svårt att sätta fingret på, men något skumt är det. Om man bara tittar på högra ansiktshalvan kan man ana ett leende som nästan är lite förföriskt. Men om man sedan tittar enbart på den vänstra halvan så ser hon mycket allvarlig ut. Hon ger två skilda budskap, vilket är förvirrande. Det är det som är hemligheten.
- Symmetriska drag brukar uppfattas som vackert. Men det kan samtidigt vara ganska ointressant. Det kan vara sött och spännande med ett skelande öga eller en mun som är aningen sned och så vidare.
Niondeklassaren Julia Andersson tycker att det går ganska bra med porträttmåleriet när hon väl kommit i gång.
- Det här var mycket roligare än jag trodde att det skulle vara. Det är annorlunda och kul att få besök av en riktig konstnär. Porträttmåleri är ganska nytt för oss och i dag har vi fått lära oss lite teknik, säger hon.
Åsa Thaberman som är bildlärare på Ellen Keyskolan berättar att konstnärsbesöket sker tack vare Skapande skola.
- Skolorna här i Västervik har hittills lyckats få ganska mycket pengar till olika Skapande skola-projekt. Tanken är att detta ska vara något som gynnar både elever och konstnärer.
- Och tack vare de här pengarna kan vi till exempel köpa in riktigt bra material, exempelvis pannåer, som vi aldrig skulle haft råd med annars, säger hon.