Produktiv konstnär som lämnat många spår efter sig

Få konstnärer har lämnat så många offentliga utsmyckningar efter sig i vår omgivning som nyligen avlidne Erik Elfwén. Framför allt finns hans konstverk i kyrkor.

Måsar i flykt på Rådhustorget i Västervik är en skulptur av Erik Elfwén som setts av de flesta i kommunen. Foto: Anders Steiner

Måsar i flykt på Rådhustorget i Västervik är en skulptur av Erik Elfwén som setts av de flesta i kommunen. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Kultur och Nöje2009-01-08 00:07
Erik Elfwén föddes i Stockholm 1921 och studerade bland annat vid Konstfackskolan, Grafiska skolan, Edvard Oilers, Isaac Grünewalds och Otte Skölds målarskolor. Dessutom i Frankrike och Belgien. I början av 50-talet flyttade han till Gamlebytrakten i samband med att han anlitades för att smycka trappuppgångar och entréer i ett flerfamiljshus på Slånbärsstigen (numera rivet) i Gamleby. Annars debuterade han med en utställning på Gummesons konsthall i Stockholm 1944 och blev i det närmaste geniförklarad. En tung börda för en 21-årig konstnär och något som hämmade honom i flera år. Men han kom igen och arbetade som målare, grafiker, skulptör och glasmålare under mer än 50 år. Dessutom arbetade han med bokomslag och konstindustriell formgivning.Eric Elfwén har gjort väggmålningar, glasmålningar, altarskulptur i Gamleby kyrka 1959 samt restaureringsuppdrag för hela kyrkan 1969-1971. Hans kubistiska altarmålning har numera målats över men finns bevarad bakom ett lager av papper och vit färg.Han har också gjort fontänen till Kalmar läns landstings förvaltningsbyggnad i Västervik. Glaskonstverk i Gärdserums och Tryserums kyrkor bland mycket annat.Av hans skulpturer kan nämnas: Lekande björnungar i Finspång, en 42 m lång skulptur till Nybodaskolan i Bollmora, Stridstuppar, utanför Sverigehuset i Kungsträdgården, Stockholm och Gymnaster, Birkaskolan i Nacka. Han är representerad på Muséet i Borås, Jönköping, Eskilstuna, Nationalmuseum i Stockholm, samt Wictoria and Albert museum, i London. En av dem som arbetade allra mest tillsammans med honom är Lennart Arwidsson, Atrio arkitektbyrå i Västervik.- Vi hade ett mycket bra samarbete som inleddes 1973, säger Lennart Arwidsson. Vårt samarbete var just ett samarbete för Erik Elfwén kom med in i planeringen redan på skisstadiet. Det innebar att hans konstnärliga utsmyckning kom att bli en naturlig del av byggnaden. Han var också lyhörd för beställarens önskemål när det gäller valet av motiv.- Hans glasarbeten utfördes i en speciell glasteknik som han lärt sig i Frankrike, han färgade in glaset själv nere i Frankrike och sammanfogade konstverken i Sverige.En trärelief i Johannesgården och ett rosettfönster på Gamleby Missionskyrka var de första gemensamma uppdragen år 1973.Gamla missionskyrkan i Västervik fick en jättelik altartavla i trä som numera förts till Lettland genom Erikshjälpens försorg. Andra gemensamma uppdrag var Vasakyrkan Kalmar, Andreasgården i Västervik som fick nio fönster 1976, ett fönster som fungerar som altartavla på Pingstkyrkan i Västervik (gamla teatern). Sankt Johannes kyrka Värnamo, ett stort rosettfönster 2,5 meter diameter år 1984, altartavlan plus litet fönster över dopfunten blyinfattat glas i Sankt Nicolai kapell i Piperskärr, 1989.- I Sankta Maria kapell på nya kyrkogården i Västervik 1982 var uppdraget speciellt. Där skapade han ett stort rosettfönster som skulle passa till alla trosinriktningar och även borgerliga jordfästningar, det fungerar väldigt fint för alla. Sista uppdraget för Lennart Arwidsson och Erik Elfwén blev bårhuset sjukhuset Västervik som smyckades med ett åttakantigt fönster helt utan kristna symboler plus två sidofönster. Där jordfästes Erik Elfwén själv i en borgerlig ceremoni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!