Proffsig salong i vår

Färre konstnärer får större utrymme på Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm. Det är ytterligare ett steg mot den professionella utställning konsthallschefen vill ha.

Vårsalongen. Johanna Janssons "Twister" i frihandsblåst glas är en av många lampor..Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Vårsalongen. Johanna Janssons "Twister" i frihandsblåst glas är en av många lampor..Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2006-01-20 00:25
- Det har blivit en "new-talent show". Något för dem som kanske nyss gått ut sin konstutbildning men ännu inte hittat något galleri, säger Bo Nilsson.
Glöm fullproppade väggar med naivistiska landskap. Till Vårsalongen 2006 har Liljevalchs ratat nästan alla glada amatörer. Bara två av konstnärerna är självlärda, resten utbildade proffs.
När han presenterade sin strävan som ny konsthallschef för fem år sedan fick Bo Nilsson ta emot "en rad hot av mer eller mindre obehagligt slag", men han envisades. Han ville få salongen att åter spela en roll i det samtida konstlivet, bli mer konstnärligt intressant. Fem år senare konstaterar han att den fortfarande inte lockar etablerade konstnärer, däremot dem som är i början av sina karriärer. Och möjligheten finns alltid, vem som helst kan söka; juryn ska välja det mest intressanta.
För att slippa anklagelser om ryggdunk och vänskapskorruption har Bo Nilsson i år låtit en amerikansk, en iransk och en dansk kurator vraka bland inledningsvis anonyma bidrag. Iranskschweiziske Tirdad Zolghadr hade väntat sig betydligt fler trädgårdsdvärgar och Salvador Dali-imitationer.
- Det var mycket bättre än jag väntat mig. Mycket större variation.
På hemmaplan är det omöjligt att göra en fördomsfri bedömning hur anonyma bidragen än är, menar Laura Cottingham.

- I New York skulle mitt huvud vara fullt av erfarenheter, jag kan konstscenen och har ett professionellt öga. Även om verken är anonyma kan jag gissa mig till vilken konstnär som gått i vilken skola. Här är jag ren och slipper dessutom veta saker som vem som kom full till en fest och vem som inte ville släppa in mig.
"Verktygslåda för två motorsågar och en yxa" tillhör Laura Cottinghams absoluta favoritverk.
- Jag skulle vilja köpa den och skänka till Moderna museet om jag bara visste att de skulle ta emot den.
Arkitekten Thérèse Kristiansson har gjort en lådskulptur som påminner om amerikanska sjuttiotalsminimalister bara det att hennes går att använda praktiskt. En amerikansk jätteyxa och en motorsåg har fått konstnärlig förpackning. En slags hybrid mellan minimalistkonst och smart Ikeaförvaring.
Vårsalongen 2006
Av 1 057 sökande konstnärer blev 51 enskilda utvalda plus sju olika konstnärsgrupper.
Verk av dubbelt så många kvinnor som män visas. Dubbelt så många kvinnor som män sökte.
Vårsalongen 2006 visas mellan 20 januari och 12 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!