Rökande rebell i exil
Marjane Satrapi har gjort succé med sin självbiografiska serieroman "Persepolis", om att växa upp i revolutionens och krigets Iran. Med en rejäl dos humor delar den egensinniga lilla hjältinnan ut knytnävslag åt alla håll - även till sig själv.- Alla som har ett lätt svar på en komplicerad fråga är min fiende. Jag är fienden också, säger tecknaren.
Serieroman. Marjane Satrapi kan inte återvända till sitt älskade Iran efter att hon gett ut den självbiografiska serieromanen "Persepolis". I dag bor hon i Paris. Om bilden: "Cigaretten är en fortsättning på mina fingrar, jag har alltid en i handen, att ha en bild på mig utan cigarett vore att ge en osann bild." Foto: Ordfront förlag
Foto: Fotograf saknas!
- Aldrig! utbrister hon. Pressen är fri, skriv vad du vill, kör hårt.
Ett ovanligt svar, men kanske inte ett som överraskar dem som läst "Persepolis".
I svart/vitt får vi följa Marjane Satrapis uppväxt i ett Iran där friheten är lika frånvarande som efterlängtad. Där shahen, marxisterna och ayatollorna slåss om makten och revolutionsgardister patrullerar gatorna på jakt efter omoral.
Vi möter Marjane första gången 1979, då shahen störtas och den islamistiska revolutionen segrar. Sjaltvång och förbud blir en del av vardagen.
Marjane är sex år och sol i sitt eget universum av storslagna planer.
- Jag ville bli profet, eller revolutionär som Che Guvara. Marie Curie ville jag också bli eftersom hon dog för vetenskapen. Det var alltid något i relation till döden - jag ville också dö för något viktigt.
Men samtidigt som demonstrationer, tortyr och avrättningar omger Marjenes familj - hennes föräldrar var vänsteraktivister som deltog i kampen att störta shahen - för Marjane sin egen, nog så omstörtande, tonårsrevolt vid sidan av. I smyg köper hon kasettband med Iron Maiden och Kim Wilde, käftar emot burkarektorn och smygröker. Kvicktänkta Marjane står sällan rådvill: "Det är Malcolm X, ledaren för muslimerna i USA", ljuger hon när hon blir ertappad med en Michael Jackson-pin på jackan.
För trots alla hemskheter är "Persepolis" fylld av skrattframkallande humor. Absurd. Och typiskt iransk, enligt Marjane Satrapi.
- Efter att någonting fruktansvärt händer tar det en vecka sen kan man skämta om det. När saker är så enormt hemska som i vår historia måste man skratta åt det för att överleva.
Finns det något man inte kan skämta om?
- Man kan skämta om allt, det beror på hur man gör. Det är skillnad på svart humor och cynism. Man får aldrig korsa gränsen. Cynism hatar jag.
Tecknandet hjälpte henne att hålla sig på rätt sida gränsen, menar hon. Annars är det ofta den höga litterära kvaliteten i serieromanen hon beröms för i de många hyllande recensioner som följt utgivningen av "Persepolis" i ett 15-tal länder. Det lyftes också fram när "Persepolis" utsågs till bästa serie på bokmässan i Frankfurt.
- Bilderna är en del av narrationen, men jag älskar att läsa och jobbar otroligt mycket med texten. Jag försöker exempelvis att aldrig upprepa ett ord förrän efter fem-sex sidor, förklarar Marjane Satrapi.
Hennes intresse för serieformen väcktes när hon läste "Maus", Art Spiegelmans serieroman om förintelsen, som "Persepolis" också jämförts med.
- Serier är inte en del av iransk kultur. Innan jag läste Speigelman trodde jag som alla andra att serier var för barn och något roligt. Men serier är som opera, säger Marjane Satrapi, hämtar andan och fortsätter så engagerat att man nästan ser henne gestikulera på andra ändan luren.
- Första gången man går på opera gillar man det inte. Man måste lära sig uppskatta det. Med serier måste man lära sig läsa bilderna. Hela vår utbildning från att vi är små är byggd på text, inte på hur man tar in och värderar bilder.
När Marjane är 14 skickar hennes föräldrar henne till Österrike; dels har kriget mot Irak brutit ut, dels har Marjanes upproriska natur blommat ut i en frispråkighet som hotar hennes säkerhet - mer än bomberna. I Wien får den henne utslängd ur ett hem som drivs av nunnor. Hon flyttar in i ett kollektiv med homosexuella män, får status i skolans outsidergäng, läser Bakunin och Marx, blir punkare, anarkist och skolans hashlangare.
Till slut är det, vilket serie-Marjane själv förvånat konstaterar, en kärlekshistoria som knäcker henne och gör henne hemlös. Tillbaka i Iran tar hon reda på vad hon vill med sitt liv.
I dag bor Marjane Satrapi med sin svenska man i Paris. Hon har fullt upp med att göra animerad film av "Persepolis", illustrera för tidningar och för barnböcker. Hennes senaste serieroman handlar om hur hennes tuffa mormor, hennes mamma och en bunt andra kvinnor träffas och pratar i timmar - om sex.
Med "Persepolis" ville hon spräcka hål på bilden av alla muslimer som fanatiska, med sin nya serieroman vill hon visa att iranska kvinnor inte är så miserabla som västerländska medier ger sken av.
Slutligen, vill du återvända till Iran?
- Ja, svarar Marjane Satrapi utan att tveka.
- Även om jag inte kan återvända under min livstid måste jag dö i mitt land. Om jag inte dör i mitt land betyder ingenting som jag har gjort någonting.
Fakta/Marjane SatrapiFödd: 1969 i Iran.
Bor i dag: I Paris med sin svenska man.
Slappnar av genom att: göra ingenting och att röka. Om rökförbudet: "Efter två dagar i New York hittade jag sex ställen där man fick röka. Ge mig bara ett par timmar i Stockholm så hittar jag några."
Favoritförfattare: Primo Levi.
Lyssnar på: Iggy Pop, The Kinks, The Who, Nancy Sinatra.
Perspepolis: namnet på den fornpersiska stad som på trehundratalet före Kristus brändes ner av Alexander den store.
Bor i dag: I Paris med sin svenska man.
Slappnar av genom att: göra ingenting och att röka. Om rökförbudet: "Efter två dagar i New York hittade jag sex ställen där man fick röka. Ge mig bara ett par timmar i Stockholm så hittar jag några."
Favoritförfattare: Primo Levi.
Lyssnar på: Iggy Pop, The Kinks, The Who, Nancy Sinatra.
Perspepolis: namnet på den fornpersiska stad som på trehundratalet före Kristus brändes ner av Alexander den store.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!