Det är säkert både en och annan som känner igen hennes namn.
Inger bodde nämligen i Överum på 80-talet och medverkade i en utställning arrangerad av Tjustbygdens konstförening i Gamleby så sent som för några år sedan.
Numera, närmare bestämt sedan 25 år tillbaka, är hon bosatt i Kisa, Östergötland. Och lika länge har hon varit verksam konstnär.
- Att arbeta med lera är en långsam sysselsättning, och det tilltalar mig. Jag arbetar länge med objekten för att formmässigt styra dem dit jag vill. Nu har jag så mycket erfarenhet att jag vet vad jag klarar av att göra och vad jag inte klarar, säger hon.
Inger Södergren använder sig av rökbränning.
- Jag tycker om att man ser spår av elden i föremålen. Varje objekt blir unikt med den här tekniken. Röken tränger in i materialet med resultatet att konstföremålen får olika brunsvarta nyanser. Jag gillar också kontrasten mellan det långsamma arbetet med leran och den snabba rökbränningen.
Till utställningen i Västervik tar Inger med sig fat av olika slag.
Temat har hon arbetat med parallellt med andra projekt under de senaste fem åren. "Var slutar fatet att var just fat" har varit en frågeställning.
- När jag gjorde dem lite tjocka och otypiska märkte jag att många betraktare inte längre såg dem som fat. För mig var de fortfarande fruktfat, medan de för andra exempelvis blev stenar eller kuddar. De allra flesta av oss har ett starkt behov av att förstå och definiera saker och ting, vilket jag tycker är intressant. Det här projektet har kommit att handla en hel del om var gränser går.
Inger drejar också ibland men för det mesta bygger hon sina konstverk för hand.
Nu befinner hon sig i en period då hon företrädesvis jobbar med väggobjekt och skulpturer. Vad hon arbetar med går alltså i perioder.
Ett tag skapade hon företrädesvis musikinstrument, bland annat keramiska slaginstrument.
Övriga medverkande konstnärer på Vårutställningen - som tar plats i Mejeriet - är Kristina Anshelm, Fredrik Eliasen, Åke Johansson och Anders Lindgren.
I fredagstidningen kan du läsa lite mer om utställningen.